Over kaarsrechte heirbaan naar Reims. - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu Over kaarsrechte heirbaan naar Reims. - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu

Over kaarsrechte heirbaan naar Reims.

Door: Pylger Andrys

Blijf op de hoogte en volg Pylger

25 September 2014 | Frankrijk, Reims

Ik slaap 's nachts niet zo goed, het inklapbed is wat scheef en ik heb het gevoel met mijn hoofd naar beneden te liggen. Ik blijf woelen en heb nog steeds last van mijn rib.
Niet zo fit wordt ik wakker, realiseer me dat dit de laatste dag is én ook de afscheidsdag van Sam, die vanaf Reims verder loopt met zijn eigen boekje, over de GR 654. Die route is toch anders dan die van de Via Campaniensis. We pakken in, poetsen de boel nog wat en vertrekken. De sleutel en gastenboek kunnen we in de brievenbus van de Mairie gooien. Zelfde routine: bij de bakker weer baquette en croissant. Ditmaal een vrouwelijke bakster, niet in de onderbroek....
Ook vandaag is de route vlak en weer door wijds landschap. We kletsen weer wat af en ik maak grapjes over Sam. Hij draagt geen schelp én ik plaag dat hij `Pelgrim is die nog uit de kast moet komen`, anders doe je toch wel een schelp op je rugzak. We vertellen elkaar wat we denken tegen te komen, waarom we de Camino lopen. Ik vertel ´m ook wat er twee dagen geleden gebeurde met me in dat grote wijdse stille landschap én dat ik toch op zoek ben met dit soort ervaringen. Voor Sam is het ook een zoektocht, misschien net zoals mij, ook naar zichzelf.
Fijn om het er het over te hebben, net zoals vele onderwerpen, die aan de orde komen, soms heel serieus, soms met een grap en een grol.
De weg naar Reims is echt prachtig, je ziet van vele kilometers ver, de Kathedraal van Reims al liggen, we lopen over een Romeinse heirbaan, kaars en kaars recht. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er leij-lijnen bestaan, dit is er zeker één. Als we dichter bij Reims komen, zien we de Kathedraal weer niet, omdat we net hoger stonden.
Ik vind ergens een oud gietijzeren rond ding, het lijkt iets van een paardenhalster of zo, in mijn fantasie is het van een Romeinse soldaat op een paard, onderweg naar Reims. Ik hang ´m om mijn staf, mijn vriend Stoffel. Deze is deze week steeds meer behangen met allerlei zaken, zoals mijn regencape, het hoesje van de rugzak, en banden, die vond op straat. Mijn vriend, die ik bijna niet meer vergeet, deze week één keer, donderdag in de trein bij Namen. Mijn vriend, die me een paar keer redde toen ik bijna viel. Mijn vriend die me kracht geeft bij het omhoog klimmen. Die goude ouwe Stoffel. (moest dit even kwijt, omdat ik zo weinig over ´m schrijf...')
In Reims is de weg nog lang tot de Onze Lieve Vrouwe Kathedraal. We raken de bordjes kwijt en lopen langs een plein vol terrassen, vol met zeer nette mensen met pak, stropdas en mantelpakjes. Ik merk aan Sam dat hij net zoals mij moeite heeft om weer tussen de mensen te zijn. De stad, de drukte. We lopen verder en komen aan bij de Kathedraal. Die zijn ze aan het verrbouwen, er hangt een groot net bij de ingang.
Er komt een vrouw met een fiets aangelopen, die ons vraagt of wij plek wetenwaar ze kan slapen of gratis verblijven. Hert blijkt een Brusselse mevrouw te zijn die met fiets en later met rugzak naar Assissi in Italië wil gaan en dit doet zoals Franciscus van Assissi, als bedelmonnik, zonder geld. We kletsen nog tijdje en zij maakt foto's van Sam en mij. We raden haar aan om ergens een Pelgrimspaspoort aan te schaffen, omdat dit in het geval van Camino vaak gratis overnachtingen oplevert. Ik zeg tegen Sam dat ik haar een beetje zielig vind, Sam heeft daarentegen diep respect. Nou, zielig misschien niet dan, maar wel heel kwetsbaar. We komen mooie mensen tegen.
In de Kathedraal halen we onze stempel, er zit een mijnheer die alle Pelgrims registreert, hij vraagt naam, leeftijd en waar je gestart bent. Ik geef aan dat Reims de plaats is van mijn laatste etappe, volgend jaar sta ik hier weer in maart, dan weer verder. Sam registreert zich ook en regelt gelijk een slaapplek voor vannacht, een jeugdherberg.
De Brusselse mevrouw vraagt om gratis plek, maar vind die niet.

Sam en ik zoeken nog een plekje ergens aan het water, we drinken er nog eentje en nemen afscheid, emailadressen, telefoonnummers worden uitgewisseld en om een uur of half vier lopen we naar een station. We nemen afscheid, ik merk dat dit ook nog een moeilijk item wordt: hechten aan mensen en dan ook weer afscheid nemen, misschien wel nooit meer zien....een thema wat vaker speelde in mij leven.
Ik kan alleen een kaartje kopen in een automaat, maar zie alleen Franse plaatsen staan, geen Belgische of Nederlandse. Als ik Givet zie staan, besluit ik daar een kaartje naar toe te kopen. In Givet kan ik dan kaartje naar Nederland kopen.
Met een dubbel gevoel stap ik de trein in, zin om naar huis te gaan, maar ik vind het ook jammer dat deze fantastische week is afgelopen: ik heb weer veel meegemaakt, ik heb genoten, ik heb het zwaar gehad, ik heb plezier gehad. Nu ben ik blij, maar ook weemoedig. Ik kijk naar buiten en zie zo Reims steeds verder weg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Reims

Pylger

Ik ben Andries Tromp, geboren in 1956 in Nijemirdum in Fryslân. Ik heb ook in Leeuwarden gewoond. Op mijn 18e ben ik vertrokken uit Fryslân, ben toen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten gaan werken in Ermelo. Na Ermelo tijdje in Zwolle gewoond, waar opleiding MBO-IW deed aan de Sprankel. Daar leerde ik Mariet kennen, met haar verhuisde ik in 1986 naar Limburg. We kregen een zoon in 1989, Frank. Het huwelijk liep stuk, ik leerde Ans kennen waar ik in 1995 mee trouwde; in 1995 kregen we Jan en in 1996 Iza. Vanaf 1998 woon met in Helden met Ans en dochter Iza. Zoons Frank en Jan wonen allebei niet meer thuis, Frank woont in Veldhoven, Jan in Utrecht. Ik ben toen Frank en Jan nog klein waren (in 2003) het Pieterpad gaan lopen. Ik vertrok op 22 april, de geboortedatum van ús heit. Op 2 mei liep ik nog, dat was de geboortedatum van ús mem. Ik wilde met het lopen van deze tocht hen gedenken, mem was het jaar daarvoor overleden, ús heit in 1994. Niet zomaar lopen, maar met een reden, heit en mem gedenken. Onderweg heb ik veel kaarsjes opstoken in kerken en kapelletjes. iet dat ik katholiek ben, ik heb protestante (gereformeerde) "roots": het was mijn manier om mijn ouders gedenken. Soms moet je daar de eenzaamheid voor zoeken. Want ondanks de vele ontmoetingen, was ik 's nachts, maar ook overdag heel veel alleen. Als familie en vrienden me na de tocht vroegen of ik God ook tegen was gekomen, zei ik: nee, vooral mezelf en dat was heel erg waar. Bij alleen lopen kom je vooral jezelf tegen! Het laatste stuk in Limburg samen met Frank en Jan. Na Maastricht ben ik nog een paar jaar bezig geweest met de GR-5, die vanaf daar door de Ardennen richting Luxemburg en de Vogezen gaat. Jan liep ook nog 2x stuk mee, de laatste keer kwamen we vlak in de buurt van de stad Luxemburg. Ik zag daar al bordjes staan van de weg naar Santiago vanaf Duitsland. Het begon bij mij te kriebelen. Zal ik nog doorlopen naar Schirmeck in Lotharingen óf zal ik vanaf daar oversteken naar de route van de Camino? Thuisgekomen veel op internet zitten zoeken, er veel over gelezen. In 2012 liep ik de Kennedymars en ontmoette ik daar Ton, die een Jacobsschelp op zijn rugzak had. De schelp was de aanleiding van ons gesprek én we liepen samen de 80 km uit. Ton vertelde dat hij nog een week moest werken voor zijn pensioen en dat hij over paar weekjes naar Santiago hing lopen vanaf Reims. Ik beloofde hem zijn website te gaan volgen. Dit heb ik de hele reis van Ton gedaan. Prachtige verhalen, het maakte indruk op me. In oktober kwam Ton in Santiago aan. Ik besloot om de tocht ook te gaan lopen, maar niet vanaf Luxemburg. Ik was ooit aan Pieterpad en de GR/5 begonnen, maar niet met het doel om naar Santiago te gaan. Omdat het ook een Innerlijke Reis is, besloot ik om te gaan lopen vanaf Fryslan waar ik geboren ben. Waar heit en mem, pake en beppe vandaan komen. Ik las dat er een Jabikspaad is, die begint in Sint Jacobiparochie (Sint Jabik) en gaat naar Hasselt in Overijssel. Vanaf daar is het Pelgrimspad naar Maastricht te lopen. Ik wacht niet tot mijn pensioen, maar ga mijn gespaarde PBL-uren er voor gebruiken. Op mijn 60ste wil ik vertrekken uit Maastricht. De twee jaar ervoor wil ik dan de route vanaf Sint Jabik gelopen hebben. Nou, ik ben lid geworden van het Genootschap van Sint Jacob en kreeg paar weken geleden het Pelgrimspaspoort toegestuurd. Nu alleen nog oefenen, ook met rugzak, de Jakobsschelp aanschaffen en dan kan ik vertrekken. De planning is om in de week van 20 maart te vertrekken uit Sint Jabik. Ik ben blij de knoop doorgehakt te hebben, blij dat ik die ruimte neem en dat ik die ruimte krijg van Ans, om deze (zoek)tocht te maken, waar ik al zo lang van droom.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 941
Totaal aantal bezoekers 47619

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 30 November -0001

Pelgrim naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: