Gorssel - Doesburg (maandag 7 april 2014) - Reisverslag uit Helden, Nederland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu Gorssel - Doesburg (maandag 7 april 2014) - Reisverslag uit Helden, Nederland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu

Gorssel - Doesburg (maandag 7 april 2014)

Blijf op de hoogte en volg Pylger

10 April 2014 | Nederland, Helden

Vannacht was het helemaal niet koud, ben vannach op de fleece slaapzak gaan liggen i.p.v. erin. Wel de binnenzak in slaapzak gedaan. Heerljk geslapen. Ik merk dat ik gisteren te weinig heb ingekocht en dat moet teren op een muesli-reep en nog wat water. Ik merkte vannacht dat ik eigenlijk trek had. Nou, dan halen we vandaag de schade wel weer in...
Dat lukt 's morgens al als ik in Gorssel bij een groetenboer een bak pastasalade kan kopen en een paar bananen.
Ik ben dan onderweg richting Zutphen. Onderweg is het prachtig langs de route. Op een plek zijn heel veel ooievaars, deze zijn uitgezet; en er zijn veel jonge ooievaars geboren. Ik vind het indrukwekkend,omdat je bijna nooit ooievaars ziet in Nederland, tenminste niet bij ons in de buurt. In deze reis heb ik er toch al verschillende gezien: bij Ossenzijl, in de buurt van Herxen.Allemaal op zo'n karrewiel op een paal.
Ik ga even stil kijken, de moeder blijft in het nest met het jong, de vader gaat takjes of voer halen. Mooi om te zien. Ik geloof dat ooievaars ook maar één partner hebben, dit ga ik thuis nog opzoeken.
Ik merk dat et een andere dag wordt al gisteren, ten op den duur wel alles goed kwam, maar ik het achteraf toch een zware, donkere dag vond, vooral toen ik mijn tent ook nog eens merkte dat ik mijn oude Nokia-telefoon verloren was, waarschijnlijk in Deventer. Beetje een pech-dag...
Maar vandaag lijkt alles anders: ik zie veel bloemen, ik zie veel zon, ik zie veel blauwe luchten, ik zie vogels, ik zie vlinders. Komt het omdat ik het wil zien óf is het een andere dag? Ik ervaar het als het laatste.
Gauw genoeg kom ik aan in Zutphen, ook al zo'n leuke oude Hanze-stad. Prachtige oude gebouwen,een stuk oude stadsmuur die er nog staat, heel mooi.
Ik bekijk van buiten de Walburgiskerk, loop ergens door en prachtig hofje en ga een stempel halen bij het Gemeentehuis, omdat er niemand bij de kerk is. Even lekkere broodje bij de bakker en ik ga weer verder, ik ga met een veerbootje richting Bronkhorst, een klein oud stadje. In de kerk van Bronkhorst blijkt dat er twee kunstenaressen exposeren. Zij vertellen,dat ze mij precies het type vinden,om naar Santiago te lopen én daar wil vanzelf meer van weten. Het wordt een leuk gesprek en ik krijg nog koffie aangeboden. Ik blijf er even pauzeren. Ik merk, dat omdat zo ontspannen ben,ook veel meer rust heb, om even stil te staan. (Letterlijk en figuurlijk).
Dat besef doet goed. Ik weet dat een valkuil van mij is: mezelf opjagen en daardoor mezelf voorbijlopen. Goed om daar eens bij stil te staan!
De dames nemen nog een foto van me en ik ga verder. Buiten kom ik een Belgisch stel uit Antwerpen tegen; ook zij beginnen over mijn schelp op de rugzak en vertellen ook een verhaal over een Pelgrim die zij kennen. Een leuk gesprek: ook zij nemen nog een foto, bij de oude pomp.
Ik loop verder langs een oud pad langs water en langs een molen. Ik begin wat te fantaseren: ik ben Don Quichotte en Stoffel, die is Sancho Pancho. We gaan vechten tegen de molenwieken! Ik zie het al helemaal voor me.
In het boekje heb gezien, dat er camping voor Doesburg is, Camping Het Zwarte Schaar. Die bel ik u maar op, het is nog vroeg. Gelukkig kan ik er terecht: ik zeg dat het nog wel even kan duren, omdat ik nog in de buurt van Bronkhorst ben.
Ik loop nog even om door Steenderen, in de verte zie ik een spitse hoge kerktoren,dat moet wel Katholiek zijn. Het is even stukje om, maar ik heb alle tijd, toch? Er blijken twee kerken te zijn, een oude, de Hervormde en de spitse, die ik gezien heb. Ook een heel mooi café naast de Hervormde Kerk. (lijkt wel Limburg...) In de Katholieke Kerk blijkt dat de koster de vloer aan het boenen is, hij zoekt nog naar stempe,maar kan niets vinden. Ook hij knipt het logo uit een nieuwsbrief of zo en zet er wat bij. We praten nog wat en zijn het beiden over eens dat de nieuwe paus Franciscus een heel goede verandering is in de Katholieke Kerk, na alle negatieve zaken die er gebeurd zijn en de strengheid in de leer van Benedictus wordt het tijd voor verandering, meer positiviteit.
Ik ga weer verder. Op de weg nasr Doesburg, zie ik weer eens koeien in de wei. Als ik ze wil fotograferen, komen ze allemaal nieuwsgierig mijn kant op. Dan zie ik in de verte de boer op zijn fiets stappen. Hij komt naar me toe en vraagt of ik de foto'sop wilsturen naar zijn emailadres. Hij schrijft het adresop en we praten nog over koetjes en kalfjes en dat mijn Omke Roel ook een boerderij had met veel koeien en kalfjes...Ik maak ook nog een selfie met de boer, die zal ik zeker opsturen!
Al om een uur of vier ben ik op camping, die best groot is, maar waar nog bijna geen gasten zijn. een caravan en een camper staan onder aan de dijk, ik zet mijn tentje er bij. Omdat het nog zo'n vijf kilometer van Doesburg af is, huur ik een fiets bij de camping.
Als de tent staat, dan fiets ik naar Doesburg. Ook al zo'n leuk oud stadje! Dit is echt een ontdekkingsreis voor me. Weer nieuwe streken in Nederland ontdekt. De deur van de Kerk staat open: de Grote-of Martinikerk. Ik mag even naar binnen, het blijkt dat ze er in het weekend rommelmarkt hebben. Ikvind he een raar gezicht, al die oude troep in zo'n mooie oude kerk. Daarna koop ik bij de Albert Heijn wat ontbijtspullen, wat fruit. Dan bedenk ik, dat ik wel een Trappist heb verdiend: ik ga op het terras Café De Waag van zitten en bestel me een Triple. Dat is lang geleden: ik geniet en spreek met mezelf af, om dit niet elke dag te doen. Alcohol is en blijft mijn valkuil. En het is gemakkelijk om na een dag zwoegen te zeggen tegen mezelf, dat ik het dan verdiend heb, dat zijn mijn eigen smoesjes, om mezelf voor de gek te houden. Ik ken mijzelf zo langzamerhand wel.
De VVV is nog open en daar haal ik nog een stempel,dan hoeft dat morgen niet meer. Ik fiets relaxed over de dijk naar de camping terug en maak een leuke foto van allemaal blonde kindjes met pinksterblommen op de dijk.
Op de camping klets ik nog even met de Duitse camperman en zijn vrouw. Ik mag de telefoon daar opladen. Het zijn heel aardige mensen uit Münster en ze vertellen, dat ze vroeger een boot in Roermond hadden, maar door gezondheidsklachten hebben ze die vervangen door de camper.
Ik ga vroeg de tent in en zie op Whattsapp dat Tineke schrijft dat het in Amsterdam al flink onweert en regent. Een uur later zit ik zelf in het noodweer, flink regen, wind en storm. De tent hudt het goeg, ik blijf droog, maar lig wel halve nacht wakker, door de onrust. Misschien dat ik twee of drie uur geslapen heb.




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Helden

Pylger

Ik ben Andries Tromp, geboren in 1956 in Nijemirdum in Fryslân. Ik heb ook in Leeuwarden gewoond. Op mijn 18e ben ik vertrokken uit Fryslân, ben toen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten gaan werken in Ermelo. Na Ermelo tijdje in Zwolle gewoond, waar opleiding MBO-IW deed aan de Sprankel. Daar leerde ik Mariet kennen, met haar verhuisde ik in 1986 naar Limburg. We kregen een zoon in 1989, Frank. Het huwelijk liep stuk, ik leerde Ans kennen waar ik in 1995 mee trouwde; in 1995 kregen we Jan en in 1996 Iza. Vanaf 1998 woon met in Helden met Ans en dochter Iza. Zoons Frank en Jan wonen allebei niet meer thuis, Frank woont in Veldhoven, Jan in Utrecht. Ik ben toen Frank en Jan nog klein waren (in 2003) het Pieterpad gaan lopen. Ik vertrok op 22 april, de geboortedatum van ús heit. Op 2 mei liep ik nog, dat was de geboortedatum van ús mem. Ik wilde met het lopen van deze tocht hen gedenken, mem was het jaar daarvoor overleden, ús heit in 1994. Niet zomaar lopen, maar met een reden, heit en mem gedenken. Onderweg heb ik veel kaarsjes opstoken in kerken en kapelletjes. iet dat ik katholiek ben, ik heb protestante (gereformeerde) "roots": het was mijn manier om mijn ouders gedenken. Soms moet je daar de eenzaamheid voor zoeken. Want ondanks de vele ontmoetingen, was ik 's nachts, maar ook overdag heel veel alleen. Als familie en vrienden me na de tocht vroegen of ik God ook tegen was gekomen, zei ik: nee, vooral mezelf en dat was heel erg waar. Bij alleen lopen kom je vooral jezelf tegen! Het laatste stuk in Limburg samen met Frank en Jan. Na Maastricht ben ik nog een paar jaar bezig geweest met de GR-5, die vanaf daar door de Ardennen richting Luxemburg en de Vogezen gaat. Jan liep ook nog 2x stuk mee, de laatste keer kwamen we vlak in de buurt van de stad Luxemburg. Ik zag daar al bordjes staan van de weg naar Santiago vanaf Duitsland. Het begon bij mij te kriebelen. Zal ik nog doorlopen naar Schirmeck in Lotharingen óf zal ik vanaf daar oversteken naar de route van de Camino? Thuisgekomen veel op internet zitten zoeken, er veel over gelezen. In 2012 liep ik de Kennedymars en ontmoette ik daar Ton, die een Jacobsschelp op zijn rugzak had. De schelp was de aanleiding van ons gesprek én we liepen samen de 80 km uit. Ton vertelde dat hij nog een week moest werken voor zijn pensioen en dat hij over paar weekjes naar Santiago hing lopen vanaf Reims. Ik beloofde hem zijn website te gaan volgen. Dit heb ik de hele reis van Ton gedaan. Prachtige verhalen, het maakte indruk op me. In oktober kwam Ton in Santiago aan. Ik besloot om de tocht ook te gaan lopen, maar niet vanaf Luxemburg. Ik was ooit aan Pieterpad en de GR/5 begonnen, maar niet met het doel om naar Santiago te gaan. Omdat het ook een Innerlijke Reis is, besloot ik om te gaan lopen vanaf Fryslan waar ik geboren ben. Waar heit en mem, pake en beppe vandaan komen. Ik las dat er een Jabikspaad is, die begint in Sint Jacobiparochie (Sint Jabik) en gaat naar Hasselt in Overijssel. Vanaf daar is het Pelgrimspad naar Maastricht te lopen. Ik wacht niet tot mijn pensioen, maar ga mijn gespaarde PBL-uren er voor gebruiken. Op mijn 60ste wil ik vertrekken uit Maastricht. De twee jaar ervoor wil ik dan de route vanaf Sint Jabik gelopen hebben. Nou, ik ben lid geworden van het Genootschap van Sint Jacob en kreeg paar weken geleden het Pelgrimspaspoort toegestuurd. Nu alleen nog oefenen, ook met rugzak, de Jakobsschelp aanschaffen en dan kan ik vertrekken. De planning is om in de week van 20 maart te vertrekken uit Sint Jabik. Ik ben blij de knoop doorgehakt te hebben, blij dat ik die ruimte neem en dat ik die ruimte krijg van Ans, om deze (zoek)tocht te maken, waar ik al zo lang van droom.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 47661

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 30 November -0001

Pelgrim naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: