Laatste dag: Kevelaer-Straelen 08-05-2014 - Reisverslag uit Straelen, Duitsland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu Laatste dag: Kevelaer-Straelen 08-05-2014 - Reisverslag uit Straelen, Duitsland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu

Laatste dag: Kevelaer-Straelen 08-05-2014

Door: Andrys

Blijf op de hoogte en volg Pylger

09 Mei 2014 | Duitsland, Straelen

Ik voelde me verwend, dat ik na zo'n ellendige nacht en dag dinsdag bij de Priesters mocht slapen. Omdat ik er als Pelgrim kom, hoefde ik eigenlijk niets te betalen, je mag natuurlijk altijd doneren.
Al vroeg naar bed gegaan, nog wat gelezen er stonden boeken. Onder andere een van Anselm Grün. Daar heb ik eerder een boek van gelezen, omdat mem vlak voor ze overleed heel veel steun had aan deze Duitse theoloog. Mooi dat mem ook nu hierdoor weer bij me binnenkomt. Ik enk dat ze het heel mooi had gevonden, als ze wist waar ik nu mee bezig ben.
We waren het vaak niet eens over kerk en geloof en ik wist dat het haar pijn deed, dat ik niet meer in de kerk kwam. Ik legde dat altijd uit dat ik misschien wel gelovig was,maar niet kerks. Mem kon dat niet begrijpen, omdat de kerk voor haar de gemeenschap is: de mensen samen.
Nu ik zo deze tocht aan het lopen ben, begin ik wel meer die kant op te denken. Als je in Kevelaer ziet wat al die mensen verbind, dan is dat het geloof.
Mijn moeite met de kerk had altijd te maken met de dogma's en alles wat opgelegd wordt. En mijn grootse moeite was, dat de kerk er van uit gaat dat de mens in principe slecht is. Daar geloof ik dus niet in. Ik geloof in de goedheid va de mens.
's Nachts kon ik toch de slaap niet goed te pakken krijgen, bleef draaien en piekeren. Toch nog paar uurtjes geslapen. 's Morgens alweer vroeg wakker doordat er om het uur een kerkklokje ringelde: het ochtendgebed? Om 6.30 uur opgestaan, lekker gedouched en daarna naar beneden gegaan naar een leestafel, waar allerlei kranten lagen.
Om acht uur was het ontbijt. Ik kwam aan tafel met twee jonge zusters, uit België, in blauwe lange jurken met een witte doek om hun hoofd. Ze waren bij een kleine orde: de Bruderschaft von Tibérade. Gisteren had ik ze al zien lopen met rugzakken en op sandalen.
Tijdens ontbijt raakten we in gesprek én het bleek dat ze helemaal vanuit Belgische Ardennen naar Kevelaer waren gelopen. Ze hebben geen geld en bellen aan bij de bakker enz. en komen zo aan eten. Echte Franciscanen. Zewaren allebei ook naar Santiago de Compestela gelopen en vertelden van hun reis. Het is een kleine orde, ik geloof dat ze in Congo, Litouwen en in België zaten. Ik heb mijn bewondering voor hen uitgesproken, zo jong en dan al die keuze te maken om te kiezen voor God. We hebben nog foto's gemaakt en ik kreeg een bidprentje met Jezus met Johannes erop, met hun gebed. ook gaven ze me nog een brood, want ze hadden teveel gekregen van de bakkers....Ik vond het ontroerend, alweer een mooi begin van de dag.
Na afscheid genomen te hebben heb ik bij het Priesterhuis een donatie van vijftien euro gedaan en kreeg ik mijn ID-kaart weer terug. Rugzak op en met een heel blij gevoel vertrokken.
Bij de Anthoniuskerk net buiten het centrum van Kevelaer nog even naar binnen geweest en buiten foto's gemaakt van een beeld van Jacobus, compleet met Staf en de Schelpen.
Het was nog droog wel waaide het wat koud. Op weg naar Straelen. IK liep door de velden en stukjes langs de Niers naar Twisteden, waar ik de kerk binnenging en deelde mevrouw tegenkwam als in de Anthoniuskerk, ze waren bezig stoelen er neer te zetten en ze had me direct herkend; nog over de Camino gepraat. De stempel kon ik halen bij het Pfarreramt.
Dat duurdeeven omdat de Kösterin nog onder de douche stond en eerst de stempel niet kon vinden. Na een telefoontje kwam gelukkig alles weer goed en liep ik met stempel in het paspoort richting Lüllingen. Het valt me op dat de omgeving al erg die van Limburg bij ons lijkt. Veel kassen, veel tuinbouw, zelfde soort huizen, langgevelboerderijen enz. In Lüllingen wordt veel heide verbouwd, er staan heel veel kassen. Niet echt mooi landschap daardoor.
Al lopend kom ik bij een kasteel uit, waar veel met paarden gedaan wordt, het ligt er prachtig: Kasteel Steprath. Ik maak wat foto's en loop door. Dan begint het toch te regenen: ditmaal ben ik op mijn hoede én trek broek en regencape op tijd aan én ook de hoes om de rugzak. Lekker lopen is dat niet, de cape waait alle kanten op en het broeit als een gek onder dat plastic allemaal. Op een gegeven moment is het daar net zo nat als de buitenkant van de regen....
Twee keer de boel weer uitgedaan, want het leek droog te blijven. Nog een Kasteel: Kasteel Walbeck, net zoals het plaatsje heette. In Walbeck bel ik aan bij het Pfarreramt en krijg er mijn stempel. De man die er werkt vraagt of ik de kerk ook nog wil zien, dat wil ik natuurlijk! Hij vertelt dat hij altijd uitkijkt naar Pelgrims om ze rond te leiden. Behalve de kerk is er ook nog een St. Luciakapel.
Alsik verder loop en al een dik uur wandel zie ik dat ik nog steeds Walbeck aan de linkerkant zie. Ik heb een rondje om Walbeck gelopen en ben de bordjes kwijtgeraakt van Pilgerweg. Ik besluit om langs weg door te lopen naar Straelen, waar ik nog een slaapplek moet zoeken. Het blijft ondertussen regenen, mijn schoenen zijn alweer drijfnat, de cape waait alle kanten op en ik merk dat ik vermoeid raak.
Dan sms't Ans me, ze wil me wel op komen halen, ze is met haar zusje Josje naar de IKEA in Arnhem en wil me daarna wel ophalen. Eigenlijk zou ik morgen ook nog lopen, maar ik bedenk me dat een dag rust, en dan ook nog samen met Ans, ook wel lekker is. Ik ben genoeg van huis geweest de afgelopen maanden. En als alles doorgaat volgend jaar vier of vijf maanden. Vanavond lekker in het eigen bedje!
Om een uur of vijf kom ik aan in Straelen, onderweg zit ik vlakbij Arcen, wat daar maar vier kilometer vanaf lag. Bijna weer in Nederland. Jammer eigenlijk, want de Pilgerweg, dat beviel me wel: vooral de mensen. Erg aardig en belangstellend én ik kan me goed redden met mijn beetje Duits. (en plat)
In Straelen loop ik eerst de kerk in. Ik zet mijn rugzak neer en loop de kerk in. Fototoestel in de aanslag, want er is een beeld van Jacobus. Er zitten wat oude dames in de kerkbanken. Als ik naar het altaar kijk zie ik dat er een Mis of zoiets bezig is. Ik voel me een lompe olifant, dat ik daar zo binnenval met mijn camera en regenpak. Ik ga snel in een bankje zitten en wacht tot de dienst is afgelopen. Bij het Pfarreramt haal ik een stempel en loop daarna nogmaals de kerk in én krijg een rondleiding in platduits van de Köster, ook alweer heel belangstellend en vriendelijk.
In een café eet ik een lekkere aspergesoep met brood. De klanten daar drinken een goeie, schnapps met veel bier en willen alles weten over Santiago de Compostela en mijn Weg er naar toe. Een mooie afsluiting van drie dagen Pilgerweg. Volgende keer loop ik via Venlo, Tegelen, Steijl denk ik naar huis. Dan loop ik mijn eigen route via Helden, Egchel, Roggel, Horn naar Roermond. Leuk!
Om zeven uur komt Ans me halen, ik zie het gele autootje in de verte al aankomen in de Venloerstrasse. Blij om haar weer te zien, nog lekker twee dagen samen voor ik weer ga werken.


  • 09 Mei 2014 - 14:20

    Bokko:

    Het waren weer mooie verslagen Andries!
    Dank!
    Hel veel succes verder!
    Liefs,
    Bokko

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Straelen

Pylger

Ik ben Andries Tromp, geboren in 1956 in Nijemirdum in Fryslân. Ik heb ook in Leeuwarden gewoond. Op mijn 18e ben ik vertrokken uit Fryslân, ben toen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten gaan werken in Ermelo. Na Ermelo tijdje in Zwolle gewoond, waar opleiding MBO-IW deed aan de Sprankel. Daar leerde ik Mariet kennen, met haar verhuisde ik in 1986 naar Limburg. We kregen een zoon in 1989, Frank. Het huwelijk liep stuk, ik leerde Ans kennen waar ik in 1995 mee trouwde; in 1995 kregen we Jan en in 1996 Iza. Vanaf 1998 woon met in Helden met Ans en dochter Iza. Zoons Frank en Jan wonen allebei niet meer thuis, Frank woont in Veldhoven, Jan in Utrecht. Ik ben toen Frank en Jan nog klein waren (in 2003) het Pieterpad gaan lopen. Ik vertrok op 22 april, de geboortedatum van ús heit. Op 2 mei liep ik nog, dat was de geboortedatum van ús mem. Ik wilde met het lopen van deze tocht hen gedenken, mem was het jaar daarvoor overleden, ús heit in 1994. Niet zomaar lopen, maar met een reden, heit en mem gedenken. Onderweg heb ik veel kaarsjes opstoken in kerken en kapelletjes. iet dat ik katholiek ben, ik heb protestante (gereformeerde) "roots": het was mijn manier om mijn ouders gedenken. Soms moet je daar de eenzaamheid voor zoeken. Want ondanks de vele ontmoetingen, was ik 's nachts, maar ook overdag heel veel alleen. Als familie en vrienden me na de tocht vroegen of ik God ook tegen was gekomen, zei ik: nee, vooral mezelf en dat was heel erg waar. Bij alleen lopen kom je vooral jezelf tegen! Het laatste stuk in Limburg samen met Frank en Jan. Na Maastricht ben ik nog een paar jaar bezig geweest met de GR-5, die vanaf daar door de Ardennen richting Luxemburg en de Vogezen gaat. Jan liep ook nog 2x stuk mee, de laatste keer kwamen we vlak in de buurt van de stad Luxemburg. Ik zag daar al bordjes staan van de weg naar Santiago vanaf Duitsland. Het begon bij mij te kriebelen. Zal ik nog doorlopen naar Schirmeck in Lotharingen óf zal ik vanaf daar oversteken naar de route van de Camino? Thuisgekomen veel op internet zitten zoeken, er veel over gelezen. In 2012 liep ik de Kennedymars en ontmoette ik daar Ton, die een Jacobsschelp op zijn rugzak had. De schelp was de aanleiding van ons gesprek én we liepen samen de 80 km uit. Ton vertelde dat hij nog een week moest werken voor zijn pensioen en dat hij over paar weekjes naar Santiago hing lopen vanaf Reims. Ik beloofde hem zijn website te gaan volgen. Dit heb ik de hele reis van Ton gedaan. Prachtige verhalen, het maakte indruk op me. In oktober kwam Ton in Santiago aan. Ik besloot om de tocht ook te gaan lopen, maar niet vanaf Luxemburg. Ik was ooit aan Pieterpad en de GR/5 begonnen, maar niet met het doel om naar Santiago te gaan. Omdat het ook een Innerlijke Reis is, besloot ik om te gaan lopen vanaf Fryslan waar ik geboren ben. Waar heit en mem, pake en beppe vandaan komen. Ik las dat er een Jabikspaad is, die begint in Sint Jacobiparochie (Sint Jabik) en gaat naar Hasselt in Overijssel. Vanaf daar is het Pelgrimspad naar Maastricht te lopen. Ik wacht niet tot mijn pensioen, maar ga mijn gespaarde PBL-uren er voor gebruiken. Op mijn 60ste wil ik vertrekken uit Maastricht. De twee jaar ervoor wil ik dan de route vanaf Sint Jabik gelopen hebben. Nou, ik ben lid geworden van het Genootschap van Sint Jacob en kreeg paar weken geleden het Pelgrimspaspoort toegestuurd. Nu alleen nog oefenen, ook met rugzak, de Jakobsschelp aanschaffen en dan kan ik vertrekken. De planning is om in de week van 20 maart te vertrekken uit Sint Jabik. Ik ben blij de knoop doorgehakt te hebben, blij dat ik die ruimte neem en dat ik die ruimte krijg van Ans, om deze (zoek)tocht te maken, waar ik al zo lang van droom.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 47677

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 30 November -0001

Pelgrim naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: