Nu de rest van mijn verslag..... - Reisverslag uit Straelen, Duitsland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu Nu de rest van mijn verslag..... - Reisverslag uit Straelen, Duitsland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu

Nu de rest van mijn verslag.....

Blijf op de hoogte en volg Pylger

09 Mei 2014 | Duitsland, Straelen

Ik geloof dat ik maar gewoon pen en papier moet pakken, het geschrevene moet copiëren en dan opsturen aan iedereen. Dat kost alleen geld voor postzegels, enveloppen en copieergeld. Maar in ieder geval niet de stress die ik elke keer heb als ik een verslagje doe op waarbenjij.nu. Met de telefoon lukt het bijna nooit én als ik het dan op een pc doe, dan crashed de zaak ook weer. Ik kwam net zo sereen en rustig terug uit Duitsland......

Ik was in Goch gebleven, waar ik op zoek was naar een slaapplek. De dames in de auto wisten wel een leuke B&B, legdeuit hoe te lopen en kwamen me zelfs nog met de auto achterna om het nogmaals uit te leggen. Het is in Duitsland wel speciaal om "Pilger" te zijn, de reactie zijn allemaal erg leuk en iedereen wil weten waarom, waarheen en hoelang... Ik krijg echt veel reacties op mijn rugzak met de Jacobsschelp.
Maar om een lang verhaal kort te maken, het adres kon ik ook niet vinden. Omdat het al zes uur was geweest, ik was ondertussen al vanaf acht uur aan de wandel, besloot ik verder te lopen richting Weeze. Misschien was er onderweg wel wat te vinden. Er was lags de Niers inderdaad een camping: helaas gesloten!
Weer verder gelopen, ik gegon 'm toch een beetje te knijpen én mijn voeten deden langzaam aan pijn: branderige tenen. Toen ik vnaf de Niers een bos inging, begon het ineens keihard te regenen: ik was te laat om regencape en broek aan te trekken, met als gevolg dat ik drijfnat was.
Alles, broek, sokken, het was overal door heen gegaan. Bij een grote weg kwam ik een soort afdak tegen, daar no een tijd geschuild tot het wat droger werd. Ik kwam weer bij de Niers en zag daar an de overkant een café "Jan an de Fähr, je moest ernaar toe met een handveer, net zoal in Friesland bij Oldemarkt. Gelukkig ging deze minder zwaar! Helaas was het café gesloten, er was niemand daar.
Weer terug met het veerbootje, ik liet de kabel per ongeluk los, en zat midden op de Niers, kon niet voor of achteruit....gelukkig was Stoffel Staf erbij en kon met hem de kabell naar me toe trekken en zo weer verder varen. Als die Staf er niet was geweest hadik waarschijnlijk moeten overnachten of zwemmen naar de overkant.....
Verder gelopen over het pad. Het regende nog steeds. Ik zag ineens een jonge kraai op het pad zitten. Bibberend en geluidjes makend, klagend. Ik denk dat die uit het nest was gevallen door de harde regen. Ik hoop dat moeder of vader kraai het jong weer terug vind....
Nog een stuk doorgelopen, tot ik een plekje zag bij een bankje. Daar heb ik het tentje opgezet. Dit lukte niet erg goed. De nieuwe tentpalen die ik gekocht had, pasten niet goed en de tent stond er raar bij. Toch er maar ingekropen.
's Nachts regende en stormde het, ik heb niet veel geslapen,een paar hazenslaapjes. Eén keer schrok wakker, een enorme knal, ik denk dat eer een tak uit de eikenboom viel naast me. Ook hoorde ik de vliegtuigen van vliegveld Weeze en ik zat in de buurt van een Autobahn. Geluiden genoeg dus, om wakker van te liggen.


Woensdag 7 mei,
Al vroeg opgestaan, om kwart over zes; alles is kletsnat. Ook in de tent is het niet meer droog. Gelukkig heb ik de fleece slaapzak bij me en heb ik het iet koud gehad. Maar fit ben ik niet, na zo'n nacht...
Als alles in plastic zakken in de rugzak zit, eet nog de overgebleven boterhammen en een mueslireep en ik drink nog energiedrank. Dat heb ik vandaag denk ik wel nodig.
Gauw genoeg kom ik bij de Autobahn, de A57. Bij de tunnel er onderdoor zie ik dat er een Raststätte is. Ik besluit er naar toe te gaan. Achterom is een doorgang en ik kan naar binnen. Ik bestel er een heerlijke bak warme koffie en een lekker broodje. Om zeven uur 's morgens zit ik me daar op te warmen tussen vertegenwoordigers en vrachtwagenchauffeurs. Ik ben met mijn rugzak wel een vreemde eend in de bijt daar.
Als ik helemaal ben opgewarmd loop ik weer verder richting Weeze. Dat blijkt een leuk plaatsje te zijn, bij de St. Cyriakuskerk haalik een stempel. Er is markt in de stad. Daar wordt ik aangesproken door een man die verteld dat hij binnenkort bruiloft heeft van familielid, die ook de Camino heeft gelopen én die daar zijn vrouw heeft ontmoet, een Koreaanse. Hij vertelt er enthousiast over en geeft me een witte roos, die ik voor moederdag cadeau kan doen. Als ik zeg dat ik die roos nooit heel thuis krijg, zegt hij: "Geef 'm dan maar aan de Heilige Moeder in Kevelaer." Ik heb de roos aan de rugzak vastgebonden, afscheid genomen en weer verder....altijd maar weer verder....
De route loopt nog steeds langs de Niers, het is heerlijk lopen langs dat pad. Gelukkig blijft het droog. Ik kom aan bij Kasteel Wissen, dat ik ver van te voren zie aan de overkant van de Niers. Het iseven omlopen, maar ik besluit er naar toe te gaan. Alweer een prachtig slot. Er is een Mariakapel en ik vraag of ik naar binnen mag. Natuurlijk mag dat en de dame buiten verteld dat er ook nog een mooie afbeelding van Jacobus is.
Het iseen prachtige kapel, heel mooi beschilderd én prachtige glas-in-lood ramen. Ik ben onder de indruk van de kapel uit 1401. Alles wijst erop dat het vandaag een compleet andere dag is als gisteren. Ik ben blij.
Het duurt even voordat ik Kevelaer ben. Alsik daar kom, is het druk in de straten, allemaal Bedevaartsgangers. OP de Kapellenplatz is het heel druk: er is net eenHeilige Mis geweest buiten en ik zie de priester weglopen in zijn witte gewaad.
Heel veel oude mensen komen in Kevelaer, die zie je er meer als jongeren. Ik wordt een paar keer aangesproken en een oude mevrouw wenst me "Eine Gute Weg", prachtig om dat te horen te krijgen in het Duits. Weer willen verschillende mensen er weer van alles over weten en vertel ik mijn verhaal: Fryslân, 21 maart, etappes, nu Kevelaer, morgen waarschijnlijk Straelen, nog verder én da volgend jaar in één keer door.
Het is lang geleden dat ik Duits gesproken heb, maar het gaat. Sommige woorden ben ik vergeten, maar de meesten praten plat, en dat lijkt erg op het Limburgs zoals bij ons in Helden. Heel vertrouwd.
Op het plein is ook het Priesterhuis, ik loop er binnen voor mijn stempels, die ik er ook krijg. Ik vraag of er misschien een slaapplek is. De mevrouw weet het niet en vraagt me om om drie uur terug te komen, ik moet wel mijn ID-kaart afgeven. Het is een uur of één en ik loop nog wat door Kevelaer, de grootste Mariabedevaartsplaats van noordwest Europa. Ik geniet er van:de andere keren was ik er toerist, nu ben ik er meer onderdeel van doordat ikzelf ook Pelgrim ben. Ik vind het een prachtige sfeer. Ik besluit om een kaarsje op te steken voor collega Gerard, die vorige week een ernstige bloeding in zijn hoofd heeft gehad én ik wens hem alle geluk toe én dat hij gauw beter wordt.
Dan ga ik ergens eten. Ik merk dat iedereen dat blijkbaar doet in Kevelaer, er zijn veel restaurants en voor weinig geld kuun je heerlijk eten. Na gisteren heb ik ook wel trek, ik heb alleen boterhammen en mueslirepen gegeten en vanmorgen dat broodje op het tankstation.
Heerlijk gegeten, naaast me zittem mensen uit Mierlo in Brabant, waar ik nog tijdje mee praat over de Kennedymars, over mijn tocht. Gezellig.
Dat is toch wel wat opvalt in de Pylgertocht tot u toe: grote stukken loop ik alleen, dat is prettig, maar de ontmoetingen met anderen, die maken
mijn Pylgertocht heel speciaal. Ik merk dat ik zelf ook van opbloei. Mooi toch?
Na het restaurant ga naar buiten en zie daar de kapsalon, waar ik eens met Ben naar toe ben geweest. (Ben is autistische man waar ik vrijwilliger van ben en geregeld uitstapjes mee doe). Ben liet zich toen blonderen. Ik geloof dat we wel twee uur daar gezeten hebben. Ik heb ook zin om me te laten verwennen en laat mijn haren wassen en knippen. Ik geniet van de wasbeurt en de massage van mijn hoofd. Het lijkt of de moeheid van vorige dagen er uit komt. Ik vraag of ik foto's mag maken, de kapster vindt het wel leuk geloof ik. Schoon gewassen en kortgeknipt loop ik Profi Friseur uit en ga naar het Priesterhuis, want het is ondertussen drie uur. Daar krijg ik electrische kaart waarmee ik naar binnen kan. Ik krijg een prachtige kamer met douche en wc. Een schoon opgemaakt bed, heerlijk! Ik ga me eerst douchen, me voeten wat verzorgen, schone kleren aan.
's Avonds eet ik nog ergens pommes mit würst. Ik heb nog steeds lekkere trek. Nog wat rondgelopen, me verwonderd over al die winkeltjes met bidprentjes, kaarsen, beeldjes. Het is een heel commercieel gedoe. Ik moet aan Jezus denken die de marktkooplui uit de tempel joeg. Hier is het precies het zelfde: er wordt flink geld verdiend aan het geloof van anderen. Ik oet ook denken aan mijn eigen protestante opvoeding en wat we geleerd hebben op school. Katholieken vereren Maria, dat doen protestanten niet, die hebben geen heiligen. Ook Maria niet. Maar ik bedenk me ook, dat dit precies is wat de protestanten missen: de symboliek, de beelden. En ik vind het prachtig, kan genieten van al dat moois. Kevelaer heeft echt een heel aparte sfeer, ook omdat er zoveel mensen op af komen. Al die kaarsjes die worden opgestoken, al die missen die er worden opgedragen. Ik vind dat het wel wat heeft én ik ben blij om er nu niet als toerist maar als Pelgrim te zijn.









  • 11 Mei 2014 - 19:25

    Tien:

    he pylger broer,

    onder de indruk van je tocht en van je verhaal...en ook een beetje jaloers omdat jij het toch maar gewoon doet! het lopen, het kiezen vopor je eigen pad elke dag weer, de ontmoetingen en de verassingen, de natuur ..
    ook bewondering voor het feit dat je dan maar in je tentje gaaat liggen in de regen en nattigheid en hoe je meedeint op wat zich voordioet. Dat is een kunst en is wijsheid bovendien.
    leafs en oprecht trots op je!
    xxtien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Straelen

Pylger

Ik ben Andries Tromp, geboren in 1956 in Nijemirdum in Fryslân. Ik heb ook in Leeuwarden gewoond. Op mijn 18e ben ik vertrokken uit Fryslân, ben toen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten gaan werken in Ermelo. Na Ermelo tijdje in Zwolle gewoond, waar opleiding MBO-IW deed aan de Sprankel. Daar leerde ik Mariet kennen, met haar verhuisde ik in 1986 naar Limburg. We kregen een zoon in 1989, Frank. Het huwelijk liep stuk, ik leerde Ans kennen waar ik in 1995 mee trouwde; in 1995 kregen we Jan en in 1996 Iza. Vanaf 1998 woon met in Helden met Ans en dochter Iza. Zoons Frank en Jan wonen allebei niet meer thuis, Frank woont in Veldhoven, Jan in Utrecht. Ik ben toen Frank en Jan nog klein waren (in 2003) het Pieterpad gaan lopen. Ik vertrok op 22 april, de geboortedatum van ús heit. Op 2 mei liep ik nog, dat was de geboortedatum van ús mem. Ik wilde met het lopen van deze tocht hen gedenken, mem was het jaar daarvoor overleden, ús heit in 1994. Niet zomaar lopen, maar met een reden, heit en mem gedenken. Onderweg heb ik veel kaarsjes opstoken in kerken en kapelletjes. iet dat ik katholiek ben, ik heb protestante (gereformeerde) "roots": het was mijn manier om mijn ouders gedenken. Soms moet je daar de eenzaamheid voor zoeken. Want ondanks de vele ontmoetingen, was ik 's nachts, maar ook overdag heel veel alleen. Als familie en vrienden me na de tocht vroegen of ik God ook tegen was gekomen, zei ik: nee, vooral mezelf en dat was heel erg waar. Bij alleen lopen kom je vooral jezelf tegen! Het laatste stuk in Limburg samen met Frank en Jan. Na Maastricht ben ik nog een paar jaar bezig geweest met de GR-5, die vanaf daar door de Ardennen richting Luxemburg en de Vogezen gaat. Jan liep ook nog 2x stuk mee, de laatste keer kwamen we vlak in de buurt van de stad Luxemburg. Ik zag daar al bordjes staan van de weg naar Santiago vanaf Duitsland. Het begon bij mij te kriebelen. Zal ik nog doorlopen naar Schirmeck in Lotharingen óf zal ik vanaf daar oversteken naar de route van de Camino? Thuisgekomen veel op internet zitten zoeken, er veel over gelezen. In 2012 liep ik de Kennedymars en ontmoette ik daar Ton, die een Jacobsschelp op zijn rugzak had. De schelp was de aanleiding van ons gesprek én we liepen samen de 80 km uit. Ton vertelde dat hij nog een week moest werken voor zijn pensioen en dat hij over paar weekjes naar Santiago hing lopen vanaf Reims. Ik beloofde hem zijn website te gaan volgen. Dit heb ik de hele reis van Ton gedaan. Prachtige verhalen, het maakte indruk op me. In oktober kwam Ton in Santiago aan. Ik besloot om de tocht ook te gaan lopen, maar niet vanaf Luxemburg. Ik was ooit aan Pieterpad en de GR/5 begonnen, maar niet met het doel om naar Santiago te gaan. Omdat het ook een Innerlijke Reis is, besloot ik om te gaan lopen vanaf Fryslan waar ik geboren ben. Waar heit en mem, pake en beppe vandaan komen. Ik las dat er een Jabikspaad is, die begint in Sint Jacobiparochie (Sint Jabik) en gaat naar Hasselt in Overijssel. Vanaf daar is het Pelgrimspad naar Maastricht te lopen. Ik wacht niet tot mijn pensioen, maar ga mijn gespaarde PBL-uren er voor gebruiken. Op mijn 60ste wil ik vertrekken uit Maastricht. De twee jaar ervoor wil ik dan de route vanaf Sint Jabik gelopen hebben. Nou, ik ben lid geworden van het Genootschap van Sint Jacob en kreeg paar weken geleden het Pelgrimspaspoort toegestuurd. Nu alleen nog oefenen, ook met rugzak, de Jakobsschelp aanschaffen en dan kan ik vertrekken. De planning is om in de week van 20 maart te vertrekken uit Sint Jabik. Ik ben blij de knoop doorgehakt te hebben, blij dat ik die ruimte neem en dat ik die ruimte krijg van Ans, om deze (zoek)tocht te maken, waar ik al zo lang van droom.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 47679

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 30 November -0001

Pelgrim naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: