Het aftellen is begonnen... - Reisverslag uit Helden, Nederland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu Het aftellen is begonnen... - Reisverslag uit Helden, Nederland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu

Het aftellen is begonnen...

Door: Andrys

Blijf op de hoogte en volg Pylger

18 December 2014 | Nederland, Helden

De laatste keer dat ik een stukje schreef op waarbenjij.nu is alweer zo'n twee en half maand geleden, ik kwam toen met de trein uit Reims. De terugreis naar Helden was ook nog een heel avontuur, daar had ik nog niet eens over geschreven.
Ik reisde inderdaad naar Givet, maar daar aangekomen bleek dat ik niet verder kon met openbaar vervoer. Als "echte" wandelaar besloot ik om dat maar te voet de grens over te gaan richting Dinant. Onderweg kwam ik nog Gendarmes en jongens op bromfietsen tegen, ik at nog ergens een lekkere friet en toen het al aardig laat begon te worden, heb ik mijn tentje nog opgezet bij een sluis. 's Morgens werd ik gewekt door ganzenfamilies die daar ook al bivakeerden. Een druktemakers zijn dat 's morgensvroeg!
Ik liep nog door tot een uur of acht: toen vond ik het mooi geweest en ben bij een bushalte gaan staan in de buurt van Chateau de Freyr bij Anseremme. Even later kwam de bus eraan en een paar uur later was ik weer thuis in Helden. Een geweldige week had ik beleefd.

Thuis had ik veel te vertellen, en ik moest weer afkicken van het zwerversbestaan; in het weekend moest er zelfs alweer gewerkt worden. Na een nachtje op ons eigen bed was ik redelijk uitgerust en kon ik er weer tegenaan. Het bleek wel dat ik mijn knieën flink had overbelast, ik heb nog weken last gehad van mijn kniebanden. Achteraf denk ik dat het gekomen is door klimmen en afdalen; omdat ik geen stokken gebruik, komt al die kracht, gewicht terecht op mijn kniebanden. Besloten om toch maar stokken aan te schaffen.
Sinds mij thuiskomst volg ik Sam, die geregeld een berichtje op Facebook zet; Sam is 3 december aangekomen in Saint Jean-Pied-de-Port in de Pyreneeën. Hij heeft er dus iets meer dan twee maande over gedaan om dwars door Frankrijk te lopen vanaf Reims waar wij op 24 of 25 september afscheid namen. Daarna heb ik nog een keer contact met 'm gehad en toen was hij in Pamplona, hij gaat lekker door! Sam loopt de Camino Frances, de route die de meeste wandelaars lopen. Ik ben van plan om de Camino del Norte en de Camino Primitivo te lopen, dat schijnt een beetje minder druk te zijn.
Nu is het bijna kerstmis, een week geleden precies drie maanden voordat ik weer verder ga vanaf Reims. Dagelijks ben ik bezig met mijn geplande wandelreis; op internet, boekjes, maar ook door wekelijks flinke wandelingen te maken, met en zonder rugzak. De laatste weken steeds met rugzak, omdat ik geen blessures wil krijgen, net zoals de vorige keer.
En hoe dichter de datum van vertrek komt, hoe meer twijfel, onzekerheid ik op voel komen, over van alles en nog wat: heb ik wel een goede slaapzak, jas, kleding, schoenen, telefoon enz enz. Ik word bij tijden bijna gek van mezelf, wat ik allemaal zit te bedenken.
De meeste twijfel komt toch, omdat ik zo vroeg in het jaar vertrek, het is in maart waarschijnlijk nog koud, veel herbergen en campings zullen nog gesloten zijn, misschien is het zelfs wel te koud om te kamperen.
In oktober ben ik nog naar de najaarsbijeenkomst van het Genootschap van Sint Jacobus geweest in Roermond. een hele mooie dag, waar ik samen naar toe ging met schone vader Henk. Prachtige verhalen hoorden we en poëzie over verre wandelreizen. Mooi om zoveel geestverwanten tegen te komen! Wat me wel opviel, dat er heel veel ouderen waren, veel grijze koppen; volgens mij was ik een van de jongsten. Op de informatiemarkt kocht ik nog wat routeboekjes, er was echt van alles te zien en te horen. Ik kwam er nog een oude kennis tegen uit Maasbree, hij gaat vanaf mei 2015 op de fiets naar Santiago de Compostela.
Nu is het 18 december, bijna Kerstmis, dan is het gauw nieuwjaar en daarna zo'n twee maanden, dan vertrek ik.
De voorpret is groot, de twijfel wordt denk ik groter, de onzekerheid zal ook wel meegroeien, maar ik heb er nog steeds enorm veel zin in. Het laatste wat ik gedaan heb om mijn volgers op deze site een beetje te informeren, waar ik zit, waar ik ben, letterlijk en figuurlijk is een Facebook-account aan te maken waar de waarbenjij.nu-stukjes aangekondigd worden en die ik ook wil gebruiken om foto's enz. op te zetten."Pylger Andrys": zoek 't maar op op je Facebook. Niet op mijn andere Facebook-pagina, dan wordt het té openbaar.
Tijdens wandelen kom ik vooral mijzelf tegen én wat ik dan allemaal voel of denk, dat hoeft niet iedereen te lezen. En ik wil het liefst zelf beslissen wie het leest of wie niet.


  • 18 December 2014 - 20:38

    Roel:

    Hoi Pylgerandrys .
    Leuk om te lezen dat je al aan het aftellen bent.
    Wens je heel veel succes op je Camino.
    Voor mij duurt het ook niet zo lang meer ik vertrek 14 maart.
    Wellicht komen we elkaar nog wel tegen.
    Gr.

  • 18 December 2014 - 20:49

    Pylger Andrys:

    Hoi Roel,
    Ik vertrek een week eerder, 9 maart. Vertrek jij vanaf Nederland of ben je ook al verder?
    Ik wens je Buen Camino! Geniet ervan!



  • 18 December 2014 - 21:47

    Roel:

    Hoi Pylger Andrys.
    Ik vertrek vanuit Borne via Vessem en dan de Monastica en dan via Vezelay
    naar het zuiden .
    Doe het zonder tent en ga zo licht mogelijk.
    Gr. Roel.
    P.S. Had ook een Pake en Beppe (halve Fries)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Helden

Pylger

Ik ben Andries Tromp, geboren in 1956 in Nijemirdum in Fryslân. Ik heb ook in Leeuwarden gewoond. Op mijn 18e ben ik vertrokken uit Fryslân, ben toen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten gaan werken in Ermelo. Na Ermelo tijdje in Zwolle gewoond, waar opleiding MBO-IW deed aan de Sprankel. Daar leerde ik Mariet kennen, met haar verhuisde ik in 1986 naar Limburg. We kregen een zoon in 1989, Frank. Het huwelijk liep stuk, ik leerde Ans kennen waar ik in 1995 mee trouwde; in 1995 kregen we Jan en in 1996 Iza. Vanaf 1998 woon met in Helden met Ans en dochter Iza. Zoons Frank en Jan wonen allebei niet meer thuis, Frank woont in Veldhoven, Jan in Utrecht. Ik ben toen Frank en Jan nog klein waren (in 2003) het Pieterpad gaan lopen. Ik vertrok op 22 april, de geboortedatum van ús heit. Op 2 mei liep ik nog, dat was de geboortedatum van ús mem. Ik wilde met het lopen van deze tocht hen gedenken, mem was het jaar daarvoor overleden, ús heit in 1994. Niet zomaar lopen, maar met een reden, heit en mem gedenken. Onderweg heb ik veel kaarsjes opstoken in kerken en kapelletjes. iet dat ik katholiek ben, ik heb protestante (gereformeerde) "roots": het was mijn manier om mijn ouders gedenken. Soms moet je daar de eenzaamheid voor zoeken. Want ondanks de vele ontmoetingen, was ik 's nachts, maar ook overdag heel veel alleen. Als familie en vrienden me na de tocht vroegen of ik God ook tegen was gekomen, zei ik: nee, vooral mezelf en dat was heel erg waar. Bij alleen lopen kom je vooral jezelf tegen! Het laatste stuk in Limburg samen met Frank en Jan. Na Maastricht ben ik nog een paar jaar bezig geweest met de GR-5, die vanaf daar door de Ardennen richting Luxemburg en de Vogezen gaat. Jan liep ook nog 2x stuk mee, de laatste keer kwamen we vlak in de buurt van de stad Luxemburg. Ik zag daar al bordjes staan van de weg naar Santiago vanaf Duitsland. Het begon bij mij te kriebelen. Zal ik nog doorlopen naar Schirmeck in Lotharingen óf zal ik vanaf daar oversteken naar de route van de Camino? Thuisgekomen veel op internet zitten zoeken, er veel over gelezen. In 2012 liep ik de Kennedymars en ontmoette ik daar Ton, die een Jacobsschelp op zijn rugzak had. De schelp was de aanleiding van ons gesprek én we liepen samen de 80 km uit. Ton vertelde dat hij nog een week moest werken voor zijn pensioen en dat hij over paar weekjes naar Santiago hing lopen vanaf Reims. Ik beloofde hem zijn website te gaan volgen. Dit heb ik de hele reis van Ton gedaan. Prachtige verhalen, het maakte indruk op me. In oktober kwam Ton in Santiago aan. Ik besloot om de tocht ook te gaan lopen, maar niet vanaf Luxemburg. Ik was ooit aan Pieterpad en de GR/5 begonnen, maar niet met het doel om naar Santiago te gaan. Omdat het ook een Innerlijke Reis is, besloot ik om te gaan lopen vanaf Fryslan waar ik geboren ben. Waar heit en mem, pake en beppe vandaan komen. Ik las dat er een Jabikspaad is, die begint in Sint Jacobiparochie (Sint Jabik) en gaat naar Hasselt in Overijssel. Vanaf daar is het Pelgrimspad naar Maastricht te lopen. Ik wacht niet tot mijn pensioen, maar ga mijn gespaarde PBL-uren er voor gebruiken. Op mijn 60ste wil ik vertrekken uit Maastricht. De twee jaar ervoor wil ik dan de route vanaf Sint Jabik gelopen hebben. Nou, ik ben lid geworden van het Genootschap van Sint Jacob en kreeg paar weken geleden het Pelgrimspaspoort toegestuurd. Nu alleen nog oefenen, ook met rugzak, de Jakobsschelp aanschaffen en dan kan ik vertrekken. De planning is om in de week van 20 maart te vertrekken uit Sint Jabik. Ik ben blij de knoop doorgehakt te hebben, blij dat ik die ruimte neem en dat ik die ruimte krijg van Ans, om deze (zoek)tocht te maken, waar ik al zo lang van droom.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 47595

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 30 November -0001

Pelgrim naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: