Met zijn tweeën verder. - Reisverslag uit Bazancourt, Frankrijk van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu Met zijn tweeën verder. - Reisverslag uit Bazancourt, Frankrijk van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu

Met zijn tweeën verder.

Door: PylgerAndrys

Blijf op de hoogte en volg Pylger

24 September 2014 | Frankrijk, Bazancourt

's Morgens al weer vroeg wakker, dat hoort bij wandelen. Ook vandaag weer, Sam heeft ook wel zin om verder te gaan, hij heet tenslotte drie dagen vastgezeten in Chateau-Porcien en heeft het wel een beetje gezien daar in dat dorp. We ruimen onze rugzakken in en ruimen het Pelgrimslokaal op, nog een bezem er door heen, nog even dweilen én klaar zijn we. Toch mooi dat de Gemeente zulke ruimtes beschikbaar steld en het kost niks: zo kan ik de teveel gemaakte kosten wat compenseren.
Sam zijn rugzak is een stuk zwaarder als die van mij, hij heeft veel (zware) kleding en rare zaken, zoals een glazen pot jam, bij zich. Als we bij een bakker langskomen kopen we nog stokbrood en chocolade croissants. Ergens bij een sportveld in de buurt smeren we stokbrood en eten die daar op. Ook de schapenworst van Jos smikkelen we nog op. Een goede bodem...
De route gaat weer over vrij vlak terrein, waar we ver om ons heen kunnen kijken, ondertussen lachen we om de bakker van vanmorgen, die in de onderbroek in de winkel stond. Volgens Sam had hij die al drie dagen aan... Het is nog fris en we besluiten door te lopen. Al lopend komt het zonnetje er door. Ik merk dat het lopen wel anders is met twee man, je bent veel aan het praten én echt stil is het niet vaak.
Bij de kerk van Avancon stoppen we even, ik ga kijken of de kerk open is, en als ik de deur open vind, loop ik even naar binnen. Er is heel mooi glas in lood, het is warm in de kerk. Na de pauze lopen we weer verder. In de verte zien we veel industrie, dat blijkt later de suikerfabriek te zijn van Bazancourt.
In het dorpje ´L Ecaille staat ergens bij een huis een mevrouw, die ons uitnodigd om wat te drinken. Even later zitten we in haar schoongepoetste huisje chocolademelk met koekjes te eten. Sam kan iets beter Frans als mij, maar het blijft improviseren, dat communiceren. Met handen en voeten kom je een heel end. Als we willen gaan pakt ze nog appels en stopt die ons toe. Ik vind de vriendelijkheid hier opvallend in Noord Frankrijk. Mensen hebben oprechte belangstelling en willen van alles weten over je tocht.
We komen mooi vroeg aan in Bazancourt, waar we in een Pelgrimslokaal willen slapen. De sleutel moeten we halen bij de Mairie, maar deze gaat pas open om 3.00 uur. We gaan op een bankje zitten, rugzakken af én Sam gaat nog kijken of hij ergens vloeitjes voor de shag kan vinden en ik blijf zitten bij de rugzakken. Om drie uur gaan we naar de Mairie en krijgen daar gastenboek, instructies, sleutel en het adres van het Pelgrimslokaal. Ze moeten wel een copie van de ID, dat was in Chateau-Porcien niet. Maar het is ook gratis.
We gaan naar de ruimte, wat een soort kleedkamer van de schouwburg blijkt te zijn, als we een deur openen zien we dat die uitkomt op de buhne van een theaterzaal. Mooi dat ze nu de leegstaande ruimte zo beschikbaar stellen; er staan drie inklapbedden.
In een prullenbak ontdek ik drie uit een routeboekje gescheurde bladzijden: Kees is hier geweest, want die scheurde de bladzijden uit het boekje als die geweest waren, dat was lichter, zei hij. Hij moet die dag wel 60 km gelopen hebben....In het gastenboek ontdek ik inderdaad zijn naam.
Na dat we gedouched hebben gaan we inkopen doen voor het eten vanavond, weer kopen we een blik bonen, nu met spek. Nog een pak snelkookmacaronie erbij en tomaten en mozzarella, en we hebben weer een heerlijk maaltje. Yoghurtjes als toetje en een biertje erbij. Goden in Frankrijk!
Niet al te laat gaan slapen, morgen is alweer de laatste dag; morgen lopen we naar Reims én dat is nog maar een kilometer of 17. Als we er vroeg zijn kunnen we nog de stad wat bekijken. Voor ik in slaap val bedenk ik dat ik al zes dagen aan de wandel ben, ik voel het toch wel aan mijn lijf, naast de gekneusde rib voel ik me wat stijf en stram. Camino lopen is wel topsport....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Bazancourt

Pylger

Ik ben Andries Tromp, geboren in 1956 in Nijemirdum in Fryslân. Ik heb ook in Leeuwarden gewoond. Op mijn 18e ben ik vertrokken uit Fryslân, ben toen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten gaan werken in Ermelo. Na Ermelo tijdje in Zwolle gewoond, waar opleiding MBO-IW deed aan de Sprankel. Daar leerde ik Mariet kennen, met haar verhuisde ik in 1986 naar Limburg. We kregen een zoon in 1989, Frank. Het huwelijk liep stuk, ik leerde Ans kennen waar ik in 1995 mee trouwde; in 1995 kregen we Jan en in 1996 Iza. Vanaf 1998 woon met in Helden met Ans en dochter Iza. Zoons Frank en Jan wonen allebei niet meer thuis, Frank woont in Veldhoven, Jan in Utrecht. Ik ben toen Frank en Jan nog klein waren (in 2003) het Pieterpad gaan lopen. Ik vertrok op 22 april, de geboortedatum van ús heit. Op 2 mei liep ik nog, dat was de geboortedatum van ús mem. Ik wilde met het lopen van deze tocht hen gedenken, mem was het jaar daarvoor overleden, ús heit in 1994. Niet zomaar lopen, maar met een reden, heit en mem gedenken. Onderweg heb ik veel kaarsjes opstoken in kerken en kapelletjes. iet dat ik katholiek ben, ik heb protestante (gereformeerde) "roots": het was mijn manier om mijn ouders gedenken. Soms moet je daar de eenzaamheid voor zoeken. Want ondanks de vele ontmoetingen, was ik 's nachts, maar ook overdag heel veel alleen. Als familie en vrienden me na de tocht vroegen of ik God ook tegen was gekomen, zei ik: nee, vooral mezelf en dat was heel erg waar. Bij alleen lopen kom je vooral jezelf tegen! Het laatste stuk in Limburg samen met Frank en Jan. Na Maastricht ben ik nog een paar jaar bezig geweest met de GR-5, die vanaf daar door de Ardennen richting Luxemburg en de Vogezen gaat. Jan liep ook nog 2x stuk mee, de laatste keer kwamen we vlak in de buurt van de stad Luxemburg. Ik zag daar al bordjes staan van de weg naar Santiago vanaf Duitsland. Het begon bij mij te kriebelen. Zal ik nog doorlopen naar Schirmeck in Lotharingen óf zal ik vanaf daar oversteken naar de route van de Camino? Thuisgekomen veel op internet zitten zoeken, er veel over gelezen. In 2012 liep ik de Kennedymars en ontmoette ik daar Ton, die een Jacobsschelp op zijn rugzak had. De schelp was de aanleiding van ons gesprek én we liepen samen de 80 km uit. Ton vertelde dat hij nog een week moest werken voor zijn pensioen en dat hij over paar weekjes naar Santiago hing lopen vanaf Reims. Ik beloofde hem zijn website te gaan volgen. Dit heb ik de hele reis van Ton gedaan. Prachtige verhalen, het maakte indruk op me. In oktober kwam Ton in Santiago aan. Ik besloot om de tocht ook te gaan lopen, maar niet vanaf Luxemburg. Ik was ooit aan Pieterpad en de GR/5 begonnen, maar niet met het doel om naar Santiago te gaan. Omdat het ook een Innerlijke Reis is, besloot ik om te gaan lopen vanaf Fryslan waar ik geboren ben. Waar heit en mem, pake en beppe vandaan komen. Ik las dat er een Jabikspaad is, die begint in Sint Jacobiparochie (Sint Jabik) en gaat naar Hasselt in Overijssel. Vanaf daar is het Pelgrimspad naar Maastricht te lopen. Ik wacht niet tot mijn pensioen, maar ga mijn gespaarde PBL-uren er voor gebruiken. Op mijn 60ste wil ik vertrekken uit Maastricht. De twee jaar ervoor wil ik dan de route vanaf Sint Jabik gelopen hebben. Nou, ik ben lid geworden van het Genootschap van Sint Jacob en kreeg paar weken geleden het Pelgrimspaspoort toegestuurd. Nu alleen nog oefenen, ook met rugzak, de Jakobsschelp aanschaffen en dan kan ik vertrekken. De planning is om in de week van 20 maart te vertrekken uit Sint Jabik. Ik ben blij de knoop doorgehakt te hebben, blij dat ik die ruimte neem en dat ik die ruimte krijg van Ans, om deze (zoek)tocht te maken, waar ik al zo lang van droom.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 652
Totaal aantal bezoekers 47591

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 30 November -0001

Pelgrim naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: