Prakkeseren over de afstand naar Santiago de C. - Reisverslag uit Rocroi, Frankrijk van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu Prakkeseren over de afstand naar Santiago de C. - Reisverslag uit Rocroi, Frankrijk van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu

Prakkeseren over de afstand naar Santiago de C.

Door: Pylger Andrys

Blijf op de hoogte en volg Pylger

20 September 2014 | Frankrijk, Rocroi

Ik had 's nachts behalve van de bierdrinkende kampeerders ook last van stijfheid en met draaien had ik flink last van mijn ribben; denk toch dat ik die gekneusd heb met die gevaarlijke klim vanmorgen.
het weer is weer heerlijk vandaag, lekker zonnetje. ik praat nog even met de backpack-kampeerders, die met een kookstelletje in de weer zijn. Ze lopen niet de Camino, maar ik geloof een stuk GR-paden met begeleiding. Het ziet er allemaal heel professioneel uit: hele dure spullen, kleding, kookspullen.
Ik moet lachen als je bedenkt, dat ik het allemaal doe met 2e-hands spullen van Marktplaats, een scheefgezakt goedkoop tentje, kleding van de Lidl. Maar wat maakt het uit; het is niet superlicht en vooral niet zo duur, maar ik redt me er goed mee.
Vandaag loop ik weer veel door de bossen, ik kom bijna niemand tegen. Als ik ergens uitrust in een soort jagershutje, komen er twee meiden aan met de fiets, die hun honden laten ravotten in een bosmeertje. Ik eet er wat boterhammen.
in Oignies-sur-Thiera, nog net in België bestel ik een koffie bij de kroeg tegenover de kerk.Ik vraag of ze een stempel voor me hebben, maar de kroegbaas verwijst me naar de curie (?). Ik bedenkt dat het waarschijnlijk de pastorie zal zijn en ga er naar toe aan de andere kant van de kerk. Toch voor volgend jaar mijn Frans nog wat ophalen, want dit werkt niet, gisteren was het ook al problematisch met telefoneren. Dan red ik het niet met handen-en-voeten en steenkool-engels en Koeterwaals.
Bij de pastorie doet een oude mevrouw open, waarschijnlijk de werkster van Mijnheer Pastoor. (in Limburg de maagd genoemd....). Ze is heel aardig en weet waar mijnheer de Pastoor de stempel heeft liggen. Nadat ze mijn paspoort gestempeld heeft vraagt ze me om even te gaan zitten en komt dan terug met 2 glazen water. Ze had gezien dat ik het warm heb. Lieve vrouw hoor! Ik vraag of ik een foto van haar mag nemen en ze vindt dat maar raar en begint te lachen. Stralend en wat verlegen zet ik haar op de foto.
Verder maar weer door de eindeloze bossen met zo nu en dan flink stijgende paden. Om half zes kom ik aan in Rocroi, waar ik me moest melden bij de plaatselijke VVV voor een plekje in de Gite Municipal. gelukkig is er plaats en als ik er aan kom, blijkt het een prachtig plekje te zijn, net verbouwd en hartstikke netjes.
Er staan stapelbedden, een koelkast, een kookplaatje. Vandaag ga ik eens zelf kokkerellen. Bij de Aldi in Rocroi kocht ik al tomaten, stokbrood , bananen en bier,dus dat wordt een gezellig maaltje.
Meestal is het bij binnenkomst hetzelfde ritueel: douchen, voeten verzorgen, eten, koffie, later een lekker pilsje. Dan hoef ik echt niet zo nodig ook nog een café in. Dat is trouwens te duur voor mijn low-budget-reis. Alles wat ik deze week bespaar, kan ik goed gebruiken in de vijf maanden volgend jaar. Ook merk ik dat ik het druk genoeg heb met mezelf, met wat dagboekjes bijhouden, sms-en naar huis.
Het is kwart over tien en ik zit te prakkeseren hoe het kan dat ik onderweg een bordje tegenkwam (bij Moulin Manteau, vlak voor Rocroi) waarop staat dat het nog 2543 km is naar Santiago de Compostela? dat zou betekenen dat ik meer dan 3000 km zou lopen vanaf Friesland. Ik ga eens kijken en rekenen of dat klopt. Ik merk dat dit borden me eerder demotiveren dan dat ik er goede moed door krijg. ik had voordat ik in Dinant kwam uitgerekend dat ik plusminus 500 km heb gelopen, naar Rocroi komen er zo'n 76 km bij: als het bordje klopt zou de totale tocht dan 3119 km zijn: ik geloof het niet!
Ik lees in het schriftje weer stukjes van oude bekenden, waar ik blogs van heb bijgehouden, o.a van Petra Reitsma, die dit jaar ook uit Friesland is vertrokken, maar die geblesseerd is geraakt net voor ze de Pyreneeën bereikte. Ook nog vol goede moed, en enthousiast over de mooie goedkope net verbouwde plek.
Ik kan het Vlaamse boekje van de Via Limburgia & Via Monastica opruimen in mijn rugzak , morgen ga ik verder in het nieuwe boekje "Op Weg naar Santiago van de Ardennen Via Campaniensis naar Bourgondië"
die gaat tot Vezelay. Ik ben benieuwd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Rocroi

Pylger

Ik ben Andries Tromp, geboren in 1956 in Nijemirdum in Fryslân. Ik heb ook in Leeuwarden gewoond. Op mijn 18e ben ik vertrokken uit Fryslân, ben toen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten gaan werken in Ermelo. Na Ermelo tijdje in Zwolle gewoond, waar opleiding MBO-IW deed aan de Sprankel. Daar leerde ik Mariet kennen, met haar verhuisde ik in 1986 naar Limburg. We kregen een zoon in 1989, Frank. Het huwelijk liep stuk, ik leerde Ans kennen waar ik in 1995 mee trouwde; in 1995 kregen we Jan en in 1996 Iza. Vanaf 1998 woon met in Helden met Ans en dochter Iza. Zoons Frank en Jan wonen allebei niet meer thuis, Frank woont in Veldhoven, Jan in Utrecht. Ik ben toen Frank en Jan nog klein waren (in 2003) het Pieterpad gaan lopen. Ik vertrok op 22 april, de geboortedatum van ús heit. Op 2 mei liep ik nog, dat was de geboortedatum van ús mem. Ik wilde met het lopen van deze tocht hen gedenken, mem was het jaar daarvoor overleden, ús heit in 1994. Niet zomaar lopen, maar met een reden, heit en mem gedenken. Onderweg heb ik veel kaarsjes opstoken in kerken en kapelletjes. iet dat ik katholiek ben, ik heb protestante (gereformeerde) "roots": het was mijn manier om mijn ouders gedenken. Soms moet je daar de eenzaamheid voor zoeken. Want ondanks de vele ontmoetingen, was ik 's nachts, maar ook overdag heel veel alleen. Als familie en vrienden me na de tocht vroegen of ik God ook tegen was gekomen, zei ik: nee, vooral mezelf en dat was heel erg waar. Bij alleen lopen kom je vooral jezelf tegen! Het laatste stuk in Limburg samen met Frank en Jan. Na Maastricht ben ik nog een paar jaar bezig geweest met de GR-5, die vanaf daar door de Ardennen richting Luxemburg en de Vogezen gaat. Jan liep ook nog 2x stuk mee, de laatste keer kwamen we vlak in de buurt van de stad Luxemburg. Ik zag daar al bordjes staan van de weg naar Santiago vanaf Duitsland. Het begon bij mij te kriebelen. Zal ik nog doorlopen naar Schirmeck in Lotharingen óf zal ik vanaf daar oversteken naar de route van de Camino? Thuisgekomen veel op internet zitten zoeken, er veel over gelezen. In 2012 liep ik de Kennedymars en ontmoette ik daar Ton, die een Jacobsschelp op zijn rugzak had. De schelp was de aanleiding van ons gesprek én we liepen samen de 80 km uit. Ton vertelde dat hij nog een week moest werken voor zijn pensioen en dat hij over paar weekjes naar Santiago hing lopen vanaf Reims. Ik beloofde hem zijn website te gaan volgen. Dit heb ik de hele reis van Ton gedaan. Prachtige verhalen, het maakte indruk op me. In oktober kwam Ton in Santiago aan. Ik besloot om de tocht ook te gaan lopen, maar niet vanaf Luxemburg. Ik was ooit aan Pieterpad en de GR/5 begonnen, maar niet met het doel om naar Santiago te gaan. Omdat het ook een Innerlijke Reis is, besloot ik om te gaan lopen vanaf Fryslan waar ik geboren ben. Waar heit en mem, pake en beppe vandaan komen. Ik las dat er een Jabikspaad is, die begint in Sint Jacobiparochie (Sint Jabik) en gaat naar Hasselt in Overijssel. Vanaf daar is het Pelgrimspad naar Maastricht te lopen. Ik wacht niet tot mijn pensioen, maar ga mijn gespaarde PBL-uren er voor gebruiken. Op mijn 60ste wil ik vertrekken uit Maastricht. De twee jaar ervoor wil ik dan de route vanaf Sint Jabik gelopen hebben. Nou, ik ben lid geworden van het Genootschap van Sint Jacob en kreeg paar weken geleden het Pelgrimspaspoort toegestuurd. Nu alleen nog oefenen, ook met rugzak, de Jakobsschelp aanschaffen en dan kan ik vertrekken. De planning is om in de week van 20 maart te vertrekken uit Sint Jabik. Ik ben blij de knoop doorgehakt te hebben, blij dat ik die ruimte neem en dat ik die ruimte krijg van Ans, om deze (zoek)tocht te maken, waar ik al zo lang van droom.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 47604

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 30 November -0001

Pelgrim naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: