Oefenen voor volgende week - Reisverslag uit Helden, Nederland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu Oefenen voor volgende week - Reisverslag uit Helden, Nederland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu

Oefenen voor volgende week

Door: Andrys

Blijf op de hoogte en volg Pylger

11 September 2014 | Nederland, Helden

Zo, het is al weer bijna herfst. Na de wandeling vorige keer in België heb ik thuis nog wat wandelingetjes gedaan en in Noorwegen samen met Ans. Daar beklommen we samen de Preikestolen, zo'n 700 meter omhoog. Later in de vakantie heb ik nog de Skala beklommen, dat was een pittige klim van zo'n 1800 meter. Een flinke kuitenbijter!
We hebben een geweldige vakantie gehad met zijn tweetjes, eerst een paar daagjes in Nordfriesland aan het wad en daarna twee weken Noorwegen. Lang geleden dat we met zijn tweeën op vakantie zijn geweest. Maar we hebben er van genoten!
Vroeg vakantie betekent wel ook weer vroeg werken, en vaak veel werken, omdat de rest dan op vakantie is. Zo gaat het leventje hier, de roosters sluiten niet echt goed op elkaar aan: als Ans werkt, heb ik vrij en andersom. Daarom genieten we van elk moment dat we wel vrij zijn met zijn tweeën.

Ik heb gepland om volgende week weer verder te lopen vanaf Dinant. Gisteren heb ik de Abbaye van Leffe gebeld voor een overnachting op 17 september. Het ging wat moeizaam, omdat de persoon aan de telefoon Frans sprak. Gelukkig sprak de dame ook een beetje Engels en kon ik de afspraak maken.
De hele week staat voor mij al weer in het teken van de Camino, eergisteren heb ik de rugzak weer eens ingepakt en ben een stuk gaan lopen hier door de Heldense Bossen. Elf kilo woog hij en daar kwamen later nog twee flesjes water en een vest bij, dus ongeveer 12 kg. Met lopen toch weer even wennen. Ik liep die middag 10 km.
Bij de Lidl vandaag nog wandelbroeken en sokken gekocht. Dat werd tijd, omdat de vorige afritsbroek gesmolten was met koken.... Ook kocht ik nog veiligheidsspelden voor de wasjes op te hangen aan de rugzak. Het routeboekje voor in Frankrijk is ook al in huis, dus ik ben er helemaal klaar voor. Alleen nog vijf nachten werken vanaf vrijdag.
Per ongeluk had ik twee boekjes besteld én het ene heb ik via advertentie op de site van Sint Jacobus Genootschap kunnen verkopen. Het blijkt dat de koopster, Annelies uit Tegelen, zelf ook aangeland is in Dinant en dat ze de Camino Frances heeft gelopen. Heel leuk om via de mail ervaringen uit te wisselen.
De reis naar Dinant volgende week gaat met de trein, via Roermond, Maastricht en Luik moet ik 's middags aankomen in Dinant. De terugreis wordt waarschijnlijk stuk ingewikkelder. Als ik Reims haal, zal ik met de trein via Parijs terug moeten naar Nederland. Daar ga ik me deze week nog eens in verdiepen, want het is erg onlogisch om zover om te rijden. Voor 30 euro ben ik in Dinant, de terugreis zou meer als 100 euro kosten....

  • 11 September 2014 - 14:52

    Klaas:

    Je bent goed bezig Andries. Ik krijg daar ook zin in om te gaan wandelen. Ben jij te volgen tijdens het wandelen?


  • 11 September 2014 - 18:58

    Andrys:

    Ha Klaas, toevallig, zit net te luisteren op de andere laptop: "Shades of Marble"van jouw Facebooksite...
    Daarvoor luisterde ik, ook al vanaf YouTube naar Solution, 1972... Divergence. Ben aardig in de ouderwetse stemming geloof ik.
    Met het wandelen probeer ik via mijn mobiel iedereen op de hoogte te houden op waarbenjij.nu én als dat niet lukt, dit te doen als er ergens wifi of een computer is. Misschien via Facebook, maar dat is me eigenlijk veel te openbaar.


  • 14 September 2014 - 12:24

    Sietze En Tinie Doorenspleet:

    Hoi Andrys,
    In hiel protte sterkte jonge en tink oan dyn fuotten en tiennen. Wy winskje dy alle strkte ta en hope dat wy it nog beleven meie dast do komme meist wer at dyn plan is om te kommen. Mosast dêr dan ek maar bidde foar ús dat wy nog lang en gelokkiche fan jim allegear genietsje meie.
    Dyn omke en tante 't 'e Lemmer.

  • 14 September 2014 - 22:45

    Pylger Andrys:

    Hoi Omke Sietze en Tante Tinie,
    Dankewol foar jimme winsken en ik sil in kerske foar jimme opstekke únderweis en yn Santiago de Compostela, mar dat wurdt wol july oar jier...
    Ik wie noch op 'e Lemmer west 5 septimber, mar jimme wiener er net. Oare kear better!

    Leafs fan Andrys fan Jan en Grytsje

  • 16 September 2014 - 16:10

    PelerinFred:

    Ik lees dat je van Dinant richting Reims gaat lopen en dat je dan via Paris terug zou moeten.
    Je kunt echter vanuit Reims met de trein naar Charleville-Mezieres en vandaaruit met de TER-trein naar Givet en verder naar Dinant.
    Heb dit destijds zelf ook zo gedaan en dat ging veel sneller en uiteraard een stuk goedkoper.

    Succes met je vervolg van de Camino (een onvergetelijke tocht!).

    Fred (Horst aan de Maas0

  • 16 September 2014 - 18:27

    Pylger Andrys:

    Dankjewel PelerinFred! Ik had ondertussen ook een route via Longwy ontdekt. Beetje omslachtig om via Parijs te reizen....maar dat is wel de snelste (en duurste) route.

    Pelgrimsgroet oet Helje,

    Andries


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Helden

Pylger

Ik ben Andries Tromp, geboren in 1956 in Nijemirdum in Fryslân. Ik heb ook in Leeuwarden gewoond. Op mijn 18e ben ik vertrokken uit Fryslân, ben toen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten gaan werken in Ermelo. Na Ermelo tijdje in Zwolle gewoond, waar opleiding MBO-IW deed aan de Sprankel. Daar leerde ik Mariet kennen, met haar verhuisde ik in 1986 naar Limburg. We kregen een zoon in 1989, Frank. Het huwelijk liep stuk, ik leerde Ans kennen waar ik in 1995 mee trouwde; in 1995 kregen we Jan en in 1996 Iza. Vanaf 1998 woon met in Helden met Ans en dochter Iza. Zoons Frank en Jan wonen allebei niet meer thuis, Frank woont in Veldhoven, Jan in Utrecht. Ik ben toen Frank en Jan nog klein waren (in 2003) het Pieterpad gaan lopen. Ik vertrok op 22 april, de geboortedatum van ús heit. Op 2 mei liep ik nog, dat was de geboortedatum van ús mem. Ik wilde met het lopen van deze tocht hen gedenken, mem was het jaar daarvoor overleden, ús heit in 1994. Niet zomaar lopen, maar met een reden, heit en mem gedenken. Onderweg heb ik veel kaarsjes opstoken in kerken en kapelletjes. iet dat ik katholiek ben, ik heb protestante (gereformeerde) "roots": het was mijn manier om mijn ouders gedenken. Soms moet je daar de eenzaamheid voor zoeken. Want ondanks de vele ontmoetingen, was ik 's nachts, maar ook overdag heel veel alleen. Als familie en vrienden me na de tocht vroegen of ik God ook tegen was gekomen, zei ik: nee, vooral mezelf en dat was heel erg waar. Bij alleen lopen kom je vooral jezelf tegen! Het laatste stuk in Limburg samen met Frank en Jan. Na Maastricht ben ik nog een paar jaar bezig geweest met de GR-5, die vanaf daar door de Ardennen richting Luxemburg en de Vogezen gaat. Jan liep ook nog 2x stuk mee, de laatste keer kwamen we vlak in de buurt van de stad Luxemburg. Ik zag daar al bordjes staan van de weg naar Santiago vanaf Duitsland. Het begon bij mij te kriebelen. Zal ik nog doorlopen naar Schirmeck in Lotharingen óf zal ik vanaf daar oversteken naar de route van de Camino? Thuisgekomen veel op internet zitten zoeken, er veel over gelezen. In 2012 liep ik de Kennedymars en ontmoette ik daar Ton, die een Jacobsschelp op zijn rugzak had. De schelp was de aanleiding van ons gesprek én we liepen samen de 80 km uit. Ton vertelde dat hij nog een week moest werken voor zijn pensioen en dat hij over paar weekjes naar Santiago hing lopen vanaf Reims. Ik beloofde hem zijn website te gaan volgen. Dit heb ik de hele reis van Ton gedaan. Prachtige verhalen, het maakte indruk op me. In oktober kwam Ton in Santiago aan. Ik besloot om de tocht ook te gaan lopen, maar niet vanaf Luxemburg. Ik was ooit aan Pieterpad en de GR/5 begonnen, maar niet met het doel om naar Santiago te gaan. Omdat het ook een Innerlijke Reis is, besloot ik om te gaan lopen vanaf Fryslan waar ik geboren ben. Waar heit en mem, pake en beppe vandaan komen. Ik las dat er een Jabikspaad is, die begint in Sint Jacobiparochie (Sint Jabik) en gaat naar Hasselt in Overijssel. Vanaf daar is het Pelgrimspad naar Maastricht te lopen. Ik wacht niet tot mijn pensioen, maar ga mijn gespaarde PBL-uren er voor gebruiken. Op mijn 60ste wil ik vertrekken uit Maastricht. De twee jaar ervoor wil ik dan de route vanaf Sint Jabik gelopen hebben. Nou, ik ben lid geworden van het Genootschap van Sint Jacob en kreeg paar weken geleden het Pelgrimspaspoort toegestuurd. Nu alleen nog oefenen, ook met rugzak, de Jakobsschelp aanschaffen en dan kan ik vertrekken. De planning is om in de week van 20 maart te vertrekken uit Sint Jabik. Ik ben blij de knoop doorgehakt te hebben, blij dat ik die ruimte neem en dat ik die ruimte krijg van Ans, om deze (zoek)tocht te maken, waar ik al zo lang van droom.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 47598

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 30 November -0001

Pelgrim naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: