Van Nijmegen (NL) naar Frasselt bij Kranenburg (D) - Reisverslag uit Kranenburg, Duitsland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu Van Nijmegen (NL) naar Frasselt bij Kranenburg (D) - Reisverslag uit Kranenburg, Duitsland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu

Van Nijmegen (NL) naar Frasselt bij Kranenburg (D)

Blijf op de hoogte en volg Pylger

23 April 2014 | Duitsland, Kranenburg

Vandaag weer een stukje Jacobsweg (of Pelgrimspad) gelopen. Vannacht bij Josje, het zusje van Ans, in Nijmegen geslapen. Gisteravond hadden we daar opgepast op Niels.
Vanmorgen werden we pas om half negen wakker, ook Niels sliep zo lang! Heerlijk toch. Alleen ik was er een beetje gehaast door, omdat ik eigenlijk wat vroeger weg wilde. Ans bracht me met de auto naar het centrum, waar ik weer bij de Jacobuskapel zou beginnen. Dat was waar ik 9 april gestopt was. Plan voor vandaag was om tot Goch in Duitsland te lopen.
Om half tien liep ik door het centrum van Nijmegen, weer langs het Valkhof en daarna onder de brug door over de Waal. Een stukje van de route ging over de Ooijpolder.
Net buiten Nijmegen zag ik een mooi plekje waar er kinderopvang was, er waren allerlei hutten gebouwd en veel tuintjes. Een ecologisch project volgens mij, er stond ook een ecologisch huis met een grasdak bij. Prachtige plek voor kinderen om zo bezig te zijn in de natuur. Ik zal het mijn zoon Jan vertellen, die deze week net begonnen is in de Kinderopvang! Op zo'n manier zou ik zelfs wel in de Kinderopvang willen werken!
Door de haast vanmorgen was ik vergeten naar de wc te gaan, ik moest ineens heel hard poepen; het zweet brak me uit want ik zag nergens een plekje waar ik ongestoord dit kon gaan doen. Overal vissers aan de kant van het water, dus ik liep maar door. Gelukkig zag ik verderop in het weiland ergens een grote struik. Ik ben over het hek gestapt, door het natte gras gelopen naar de struik en....wat een opluchting! Weer puur natuur!!
In Persingen was een oud kerkje, ik zag dat er iemand bezig was, het bleek een kunstenares uit Kleve te zijn die haar expositie aan het opruimen was. Nog wat foto's gemaakt en haar kunst bewonderd, heel kleurige stukken met alle soorten kleuren garen. Ze vertelde over haar werk en dat ze vorig jaar n Uganda was geweest.
Daarna ging de route door Beek, ik zag er een klein kerkje, de Bartholomeus-kerk en een grotere, waar ik net bij de buitendeur een man naar binnen zag gaan. Ik erachter aan, geklopt. De man deed open , hij bleek de koster te zijn. Hij vertelde dat de Bartholomeus-kerk waarschijnlijk volgend jaar gesloten werd, nu was het met Pasen nog druk geweest, volgend jaar was dit er waarschijnlijk niet meer. Hij had een stempel en ik kreeg hem in mijn Pelgrimspaspoort. Ook kreeg ik een koffie aangeboden. De koster vond her wel gezellig,dat er iemand "zijn"kerk kwam bekijken.
Na de koffie weer verder, via de Pilgerweg loop ik naar Zyfflich. Ik ben nu in Duitsland. In Zyfflich staat in het centrum een bank met een dakje erover. hier zaten twee vrouwen, zij waren een stuk Pieterpad aan het lopen. Eén van de voruwen vertelde dat ze vorig jaar naar Santiago de Compostela was gelopen vanaf Saint-Jean-Pied-de-Port. Ze had 'm alleen gelopen en zou dit weer gaan doen als ze weer zou lopen. Ze vraagt naar mijn plannen en zegt dat Pelgrims is tegen gekomen, die het stuk door Frankrijk erg lang en eenzaam vonden. Ze zou een volgende keer ook de kustroute naar Santiago pakken, want druk was het wel op de Camino Francés. Leuk om weer zo'n gesprek te hebben met wildvreemden, mooi om te horen hoe anderen het hebben beleefd. Ik vertel dat ik ook het Pieterpad heb gelopen en dat ik het stuk in Drente het mooist vond; dan blijkt dat één van de dames zelf uit Drente komt. Ze wil natuurlijk weten wat ik het mooiste stuk vond.
Ik bel nog op twee plekken aan om te kijken of ik de koster van de kerk kan vinden. Die blijkt Kösterin te zijn en er niet te zijn. Ik loop verder. Het boekje "Jacobswegen in Nederland" kan in de rugzak, nu begint het boekje "Jacobspad" Historische Pelgrimswegen naar Santiago tussen Rijn en Maas Deel 3. Ik moet er nog wat aan wennen, want de routebeschrijvingen zijn minder uitvoerig dan de Nederlandse gids. Wel staat er heel veel informatie in, heel interessant om te lezen. Al lopend en bladerend kom ik in Kranenburg aan, waar ik de Bedevaartskerk St. Petrus en Paulus bezoek, een prachtige kerk. Er zit een man achter een bureautje en ik krijg een stempel.
Kranenburg blijkt nog heel veel oude monumenten te hebben; zo is er nog een heel stuk stadswal met huizen er aan vastgebouwd. Ik kom daar een dode duif tegen en moet denken aan Toon Hermans zijn "tote tuif".
Ik loop verder en voor het het weet loop ik Kranenburg al weer uit. Om twaalf uur had ik het stiefzusje van Ans gebeld dat ik onderweg was. Zij wonen namelijk in Nütterden, in de buurt van Kranenburg. Op de kaart zie ik wel plaatsen die me bekend voorkomen, maar Nütterden staat er niet op. Ik besluit weer te bellen, maar helaas...de telefoon of de batterij is weer leeg: ik kan ze nu niet bellen én ik weet niet eens het adres.
Als ik in de buurt van Frasselt ben kom ik een mevrouw tegen, die vertelt dat Nütterden er niet ver vanaf ligt. Ik ga de route lopen zoals zij mij uitlegt.
Nou dat valt tegen, want om half vijf kom ik de verkeerde kant Nütterden in en moet ik nog een eind naar Judith en Dion. Om vijf uur bel ik bij ze aan. Gelukkig zijn thuis. Dion blijkt ziek te zijn en dochter Franka is op kamp in de Eiffel. Ik drink er nog een heerlijk alcoholvrij biertje en een nog heerlijker citroendrank en Judith loopt met me mee naar de bushalte. Ik kan daar de bus naar Nijmegen nemen. We spreken af dat ik de volgende keer bij hen slaap én dat we dan een stuk samen zullen lopen.
Om negen uur ben ik thuis in Helden. Ans komt ook net binnen van haar werk, Iza is ook thuis, die had een geweldig Paasweekend op Paaspop gehad. Moe en voldaan trekt ik mijn schoenen uit, weer een toffe wandeldag!

  • 24 April 2014 - 21:41

    Sietze En Tinie:

    Hoi Andries,
    Wat weer en prachtig reisverslag. In onze gedachten lopen we helemaal met je mee door Nederland en ook door Duitsland. Hierin bemerken wij, dat Tinie en ik ook op heel veel plaatsen zijn geweest. ER komen bekende plaatsnamen tegen in jouw verhaal waar we gestaan hebben met caravan of op doorreis naar een camping.
    Vertel ons even over de Kennedy mars die je gelopen hebt. Was dat in 1 dag die 80 km? Haast niet te geloven, ik denk dat ik met 8 km al op apegapen zou liggen. Hoe laat was je dan 's avonds weer binnen?
    Gisteren met Roel en Wiets naar het VU ziekenhuis naar Tryntsje geweest. Nog we erg ziek, maar ze was blij dat wij er waren en Tryntsje wist dat we zouden komen en had daarom ook Tineke, jou zus gebeld en die kwam ook nog even langs, prachtig. Wy binne ek sa gek mei dy bern fan Jan en Griet, mar ek mei al die oaren hjer. Wy genietsje fan jim allegear en hope dat wy ek nog lang fan jim genietsje kinne. Tryntsje is met de laatste kuur bezig en hoopt met een paar weken thuis te kunnen komen om verder aan te strken, de dokter zei we dat het herstel wel 2 jaar in beslag zou nemen en ze blijft voortdurend onder controle.
    Verder in Lemmer alles goed hier, net een heel zware onweersbui gehad, maar nu is het weer rustig.
    Groeten van ons ook voor An, Jan, Frank en Iza.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Kranenburg

Pylger

Ik ben Andries Tromp, geboren in 1956 in Nijemirdum in Fryslân. Ik heb ook in Leeuwarden gewoond. Op mijn 18e ben ik vertrokken uit Fryslân, ben toen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten gaan werken in Ermelo. Na Ermelo tijdje in Zwolle gewoond, waar opleiding MBO-IW deed aan de Sprankel. Daar leerde ik Mariet kennen, met haar verhuisde ik in 1986 naar Limburg. We kregen een zoon in 1989, Frank. Het huwelijk liep stuk, ik leerde Ans kennen waar ik in 1995 mee trouwde; in 1995 kregen we Jan en in 1996 Iza. Vanaf 1998 woon met in Helden met Ans en dochter Iza. Zoons Frank en Jan wonen allebei niet meer thuis, Frank woont in Veldhoven, Jan in Utrecht. Ik ben toen Frank en Jan nog klein waren (in 2003) het Pieterpad gaan lopen. Ik vertrok op 22 april, de geboortedatum van ús heit. Op 2 mei liep ik nog, dat was de geboortedatum van ús mem. Ik wilde met het lopen van deze tocht hen gedenken, mem was het jaar daarvoor overleden, ús heit in 1994. Niet zomaar lopen, maar met een reden, heit en mem gedenken. Onderweg heb ik veel kaarsjes opstoken in kerken en kapelletjes. iet dat ik katholiek ben, ik heb protestante (gereformeerde) "roots": het was mijn manier om mijn ouders gedenken. Soms moet je daar de eenzaamheid voor zoeken. Want ondanks de vele ontmoetingen, was ik 's nachts, maar ook overdag heel veel alleen. Als familie en vrienden me na de tocht vroegen of ik God ook tegen was gekomen, zei ik: nee, vooral mezelf en dat was heel erg waar. Bij alleen lopen kom je vooral jezelf tegen! Het laatste stuk in Limburg samen met Frank en Jan. Na Maastricht ben ik nog een paar jaar bezig geweest met de GR-5, die vanaf daar door de Ardennen richting Luxemburg en de Vogezen gaat. Jan liep ook nog 2x stuk mee, de laatste keer kwamen we vlak in de buurt van de stad Luxemburg. Ik zag daar al bordjes staan van de weg naar Santiago vanaf Duitsland. Het begon bij mij te kriebelen. Zal ik nog doorlopen naar Schirmeck in Lotharingen óf zal ik vanaf daar oversteken naar de route van de Camino? Thuisgekomen veel op internet zitten zoeken, er veel over gelezen. In 2012 liep ik de Kennedymars en ontmoette ik daar Ton, die een Jacobsschelp op zijn rugzak had. De schelp was de aanleiding van ons gesprek én we liepen samen de 80 km uit. Ton vertelde dat hij nog een week moest werken voor zijn pensioen en dat hij over paar weekjes naar Santiago hing lopen vanaf Reims. Ik beloofde hem zijn website te gaan volgen. Dit heb ik de hele reis van Ton gedaan. Prachtige verhalen, het maakte indruk op me. In oktober kwam Ton in Santiago aan. Ik besloot om de tocht ook te gaan lopen, maar niet vanaf Luxemburg. Ik was ooit aan Pieterpad en de GR/5 begonnen, maar niet met het doel om naar Santiago te gaan. Omdat het ook een Innerlijke Reis is, besloot ik om te gaan lopen vanaf Fryslan waar ik geboren ben. Waar heit en mem, pake en beppe vandaan komen. Ik las dat er een Jabikspaad is, die begint in Sint Jacobiparochie (Sint Jabik) en gaat naar Hasselt in Overijssel. Vanaf daar is het Pelgrimspad naar Maastricht te lopen. Ik wacht niet tot mijn pensioen, maar ga mijn gespaarde PBL-uren er voor gebruiken. Op mijn 60ste wil ik vertrekken uit Maastricht. De twee jaar ervoor wil ik dan de route vanaf Sint Jabik gelopen hebben. Nou, ik ben lid geworden van het Genootschap van Sint Jacob en kreeg paar weken geleden het Pelgrimspaspoort toegestuurd. Nu alleen nog oefenen, ook met rugzak, de Jakobsschelp aanschaffen en dan kan ik vertrekken. De planning is om in de week van 20 maart te vertrekken uit Sint Jabik. Ik ben blij de knoop doorgehakt te hebben, blij dat ik die ruimte neem en dat ik die ruimte krijg van Ans, om deze (zoek)tocht te maken, waar ik al zo lang van droom.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 665
Totaal aantal bezoekers 47603

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 30 November -0001

Pelgrim naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: