Doesburg - Elden (dinsdag 8 april) - Reisverslag uit Helden, Nederland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu Doesburg - Elden (dinsdag 8 april) - Reisverslag uit Helden, Nederland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu

Doesburg - Elden (dinsdag 8 april)

Blijf op de hoogte en volg Pylger

10 April 2014 | Nederland, Helden

Om half zes zit ik al een uur wakker in mijn tentje. Het waait en regent en het is een herrie van jewelste. Ik sta op, ik ben het zat, heb maar twee of drie uur geslapen, misschien nog minder. Kletsnat gaat de tent de rugzak in, wat ik later goed merk: hij is nog zwaarder! Als alles ingepakt is en ik met het kop-lampje alles heb gecontroleerd, vertrek ik. Op de fiets naar receptie,want die zou ik daar terugzetten.
Even later loop ik met mijn zware rugzak over de dijk, het regent het stormt, het waait: ik denk: "was Ans er maar bij,die hier van genieten!" Ik ga haar missen,hoe langer ik alleen ben, dat merk ik. Hoe zal dat zijn als ik volgend jaar zo lang weg ben? Daar moeten we wat op verzinnen, een huisje huren ergens op de route of zoiets. Dat we op z'n tijd ook even met zijn tweeën zijn.
Lopend over de dijk zie ik achter me dat dezon opkomt, een prachtig gezicht. Het weer is dus wat aan het opklaren, ik heb regenjas en vest aan, maar heb het door de wind nog niet erg warm. Om een uur of zeven kom ik aan in Doesburg.Daar loop je binnen via een industriegebied, de mensen die gaan werken met fiets, brommer of auto kijken me verbaast aan: wat loopt daar een gek al met een rugzak en een rare staf? Je hoort 't ze bijna denken... 't Kan mij in ieder geval niets schelen, ik loop gewoon het Jacobspad en ik voel me elke dag méér Pylger. Al isdie schelp doormidden gebroken, dat gevoel is er én het wordt elke dag sterker.Waarom weet ik niet: misschien omdat 't reizen, het lopen me al nieuwe inzichten heeft opgeleverd. Door de ontmoetingen onderweg, de leuke gesprekken? De openheid? Het werkt bij mij in ieder geval als een eyeopener: ik wist heel veel wel, maar kan er in het dagelijks leven zo moeilijk bij: net of het heel ver is weggestopt. Terwijl het zaken zijn die zo belangrijk zijn voor me; het gaat om mijn eigen geluk. Fijn ook om te zien dat ik veel minder introvert ben als ik zelf denk. Ik ben een sociaal dier en heb ook contacten met anderen nodig om mens te zijn. Dat is waar ik het met Ans over heb gehad. Ze maakte de vergelijking met de monnik uit de film Samsara. 'Samsara' betekent "de wereld waarin wij leven". De film toont dat spritituele verlichting wordt bemoeilijkt doordat wereldse problemen vaak veel complexer zijn dan ze lijken.
Een prachtige film, die de moeilijkheid laat zien tussen dicht bij God willen zijn en de praktijk van het dagelijkse leven. Ik denk dat Ans gelijk heeft, je kan er helemaal induiken, maar moet niet je thuis, je familie ervoor in de steek laten. Dan streef je je doel voorbij. Mij doet het denken aan boek van Hermann Hesse: Narsisz und Goldmund. Twee mannen, die allebei op hun eigen manier hun innerlijke geluk vinden. De één op een spirituele, reine manier in het klooster,de ander in dewereld met alle wereldse zaken en toestanden er omheen. Op het eind blijkt dat ze op hetzelfde punt uitkomen.
Maar ik was in Doesburg...een loop nu over de brug de IJssel over. Ik moet een heel lange weg doorlopen langs hardrijdende auto's, heel druk. Ik merk dat ik me irriteer. Ik wil rust. Gaat dat niet over wat ik hier boven schrijf: ik wil rust, maar niet van deze wereld, ik heb op zijn tijd behoefte aan stilte. En dat is nu: daarom irriteren die auto's. Een uur later loop ik Ellecom binnen, er klein dorpje met een kerk, een pleintje en winkeltje.
Ik moet heel nodig poepen en zie nergens een plekje waar dat kan. Ik besluit bij het winketje te vragen. Gelukkig mag ik er naar de wc. Pff, opluchting! Het is een prachtig winkeltje, levensmiddelen, bakkerij,slager, drogist, postkantoortje en ook nog terras buiten. Ik besluit er wat te bestellen. Een lekker broodje en een kop koffie. Ik praat even met de merouw en zij vraagt ook waar ik mee bezig ben. Weer leuke reacties! Ik vraag haar nog om een stempel, dit kan! Een poststempel.
Eve later ben ik weer onderweg, richting De Steeg. Het regent weer hard en ik vraag een vrouw of ik even in een oude schuur mag schuilen. Even later vertelt ze me over haar paarden, dat ze weg moet van deze plek. Echt een paardenvrouw, ze heeft er wel een stuk of acht rondlopen. Ik ben beledigd als ze vertelt dat de Fries die er bij loopt dom is. Ik denk:die is misschien dom,maar niet omdat ie Fries is...en zeg: "tegenwoordig heb je ook veel import uit Amerika..."
Ik maak toch nog wat foto's, ook van de Fries en loop verder. Langs een kasteel loop ik e Steeg binnen.Daar is een kerk,waar ik bij de Pastorie aanbel. een oudere an doet ope, helaas is hij huurder en niet mijnheer pastoor. Toch hebben we nog een leuk gesprek over de Camino: hij wil er alles over weten, hij vertelt dat ook deze kerk sinds vorig jaar gesloten is. Eén van de vele.
Dan loop ik de Posbank binnen, een gigantisch natuurgebied met veel hoogtes en een uitzichtpunt wat wel 90 meter hoog is. Als ik helemaal beneden ben, begint het heel hard te waaien, even later heel hard te hagelen. Het is vandaag Duiveltjeskermis, regen samen met zonnenschijn.
Raar weer, maar wel prachtige luchten, en heel mooie kleuren, zoals je die volgens mij alleen in Nederland kan beleven.
Het is zwaar, vooral door al die klimmetjes en ikmerk dat ik beetje last heb van mijn rechtervoet, onderaan mijn scheenbeen doet het wat pijn: overbelasting? Toch te gek gedaan? Ik loop wat rustiger door.
Via Velp en Rozendaal kom ik in Arnhem. Op de Rozendaalseweg zie een kerk en bel daar aan bij de pastorie. Ik mag naar binnen en krijg een stempel. Het blijkt dat de Jozefkerk ook gesloten is en dat het nu een skatebaan is. In Arnhem haal ik nog in twee andere kerken een stempel: in de Walburgisbasiliek en in de Eusebiuskerk. De laatste is meer wat van de VVV, want de mevrouw wist iet wat ik bedoelde.
Al vroeg kwam ik Elden aan, bij Rens, mijn zusje. Niemand thuis, ook Frank en Jesse niet. Ik pak een stoel uit de voortuin en zet die onder Frank's zelfgetimmerde afdakje. Het regent weer pijpenstelen. Omdat ik koud krijg, doe ik mijn vest weer aan. Ik eet en drink nog wat en ga aanbellen bij de buurvrouw, want de accu van mijn telefoon is weer eens leeg. Gelukkig heeft zij ook een sleutel én kan ik naar binnen.Ik haal de natte tent uit de rugzak en hang die buiten.
Jesse komt gauw genoeg thuis en we kletsen over school,over de neven, over voetbal. Om een uur of half zeven komt Rens en Jesse kookt heerlijk voor ons: gebakken aardappeltjes, sla en lekkere worstjes. 'sAvonds hebben we 't nog gezellig, als ook Frank thuiskomt, behandeld hij nog mijn pijnlijke scheenbeen; zonder 'm aan te raken, ik voel een soort koude wind over de pijnlijke plek. En de pijn is daarna veel minder. Ik ga niet al te laat naar bed, heb een lange dag achter de rug en ben bek af: heerlijk om na
die dagen weer in een gewoon bed te slapen, ik heb het warm en droom veel 's nachts, weet jammer genoeg niet meer waarover...


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Helden

Pylger

Ik ben Andries Tromp, geboren in 1956 in Nijemirdum in Fryslân. Ik heb ook in Leeuwarden gewoond. Op mijn 18e ben ik vertrokken uit Fryslân, ben toen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten gaan werken in Ermelo. Na Ermelo tijdje in Zwolle gewoond, waar opleiding MBO-IW deed aan de Sprankel. Daar leerde ik Mariet kennen, met haar verhuisde ik in 1986 naar Limburg. We kregen een zoon in 1989, Frank. Het huwelijk liep stuk, ik leerde Ans kennen waar ik in 1995 mee trouwde; in 1995 kregen we Jan en in 1996 Iza. Vanaf 1998 woon met in Helden met Ans en dochter Iza. Zoons Frank en Jan wonen allebei niet meer thuis, Frank woont in Veldhoven, Jan in Utrecht. Ik ben toen Frank en Jan nog klein waren (in 2003) het Pieterpad gaan lopen. Ik vertrok op 22 april, de geboortedatum van ús heit. Op 2 mei liep ik nog, dat was de geboortedatum van ús mem. Ik wilde met het lopen van deze tocht hen gedenken, mem was het jaar daarvoor overleden, ús heit in 1994. Niet zomaar lopen, maar met een reden, heit en mem gedenken. Onderweg heb ik veel kaarsjes opstoken in kerken en kapelletjes. iet dat ik katholiek ben, ik heb protestante (gereformeerde) "roots": het was mijn manier om mijn ouders gedenken. Soms moet je daar de eenzaamheid voor zoeken. Want ondanks de vele ontmoetingen, was ik 's nachts, maar ook overdag heel veel alleen. Als familie en vrienden me na de tocht vroegen of ik God ook tegen was gekomen, zei ik: nee, vooral mezelf en dat was heel erg waar. Bij alleen lopen kom je vooral jezelf tegen! Het laatste stuk in Limburg samen met Frank en Jan. Na Maastricht ben ik nog een paar jaar bezig geweest met de GR-5, die vanaf daar door de Ardennen richting Luxemburg en de Vogezen gaat. Jan liep ook nog 2x stuk mee, de laatste keer kwamen we vlak in de buurt van de stad Luxemburg. Ik zag daar al bordjes staan van de weg naar Santiago vanaf Duitsland. Het begon bij mij te kriebelen. Zal ik nog doorlopen naar Schirmeck in Lotharingen óf zal ik vanaf daar oversteken naar de route van de Camino? Thuisgekomen veel op internet zitten zoeken, er veel over gelezen. In 2012 liep ik de Kennedymars en ontmoette ik daar Ton, die een Jacobsschelp op zijn rugzak had. De schelp was de aanleiding van ons gesprek én we liepen samen de 80 km uit. Ton vertelde dat hij nog een week moest werken voor zijn pensioen en dat hij over paar weekjes naar Santiago hing lopen vanaf Reims. Ik beloofde hem zijn website te gaan volgen. Dit heb ik de hele reis van Ton gedaan. Prachtige verhalen, het maakte indruk op me. In oktober kwam Ton in Santiago aan. Ik besloot om de tocht ook te gaan lopen, maar niet vanaf Luxemburg. Ik was ooit aan Pieterpad en de GR/5 begonnen, maar niet met het doel om naar Santiago te gaan. Omdat het ook een Innerlijke Reis is, besloot ik om te gaan lopen vanaf Fryslan waar ik geboren ben. Waar heit en mem, pake en beppe vandaan komen. Ik las dat er een Jabikspaad is, die begint in Sint Jacobiparochie (Sint Jabik) en gaat naar Hasselt in Overijssel. Vanaf daar is het Pelgrimspad naar Maastricht te lopen. Ik wacht niet tot mijn pensioen, maar ga mijn gespaarde PBL-uren er voor gebruiken. Op mijn 60ste wil ik vertrekken uit Maastricht. De twee jaar ervoor wil ik dan de route vanaf Sint Jabik gelopen hebben. Nou, ik ben lid geworden van het Genootschap van Sint Jacob en kreeg paar weken geleden het Pelgrimspaspoort toegestuurd. Nu alleen nog oefenen, ook met rugzak, de Jakobsschelp aanschaffen en dan kan ik vertrekken. De planning is om in de week van 20 maart te vertrekken uit Sint Jabik. Ik ben blij de knoop doorgehakt te hebben, blij dat ik die ruimte neem en dat ik die ruimte krijg van Ans, om deze (zoek)tocht te maken, waar ik al zo lang van droom.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 47613

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 30 November -0001

Pelgrim naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: