2015? - Reisverslag uit Helden, Nederland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu 2015? - Reisverslag uit Helden, Nederland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu

2015?

Door: Andrys

Blijf op de hoogte en volg Pylger

03 April 2014 | Nederland, Helden

Deze week weer aan het werk gegaan na de heerlijke week Fryslân/Overijssel. Ik merk dat het me moeilijk loslaat, ik blijf bezig met hóe zal ik weer verder gaan? Tot waar? Wanneer? Op werk waren er collega's die tegen me zeiden: "Waarom ga je pas in 2016? Waarom ga je niet eerder? "
Een collega vertelde me dat dat de raad was die ze van haar vader had meegekregen, die té jong was overleden: "Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag al kan doen". Dat maakte nogal wat indruk op me, met als als gevolg dat ik het er thuis met Ans over begonnen ben. Want ik vind dat er een waarheid in zit: wie weet hoé het er over twee jaar uitziet: met de gezondheid, met het werk, financieel.
Ik heb de knoop doorgehakt én gelijk een mailtje aan mijn baas gestuurd; volgend jaar april ga ik 4 á 5 maanden verlof opnemen: PBL-, vakantie-, en rooostervrije dagen. Dan kom ik wel aan 5 maanden, want ik heb al die jaren uren gespaard. Nu alleen nog even afwachten wat de teamleider er van zegt. Ik heb in mde mail ook aangegeven, dat ik nogal wat vraag, ook voor het tam waarin het werk. Dus het is nog even afwachten...
Ondertussen ben ik alweer plannetjes aan het maken, hoe ik verder wil uit Hasselt: ik wil familie in Arnhem en Nijmegen opzoeken én slapen op (natuur)campings. In mijn boekje zag ik er al een paar staan, langs de route. Na Nijmegen komt er leuk stuk door Duitsland, langs Zyfflich en Kevelaer, de grootste Mariabedevaartsplaats van Noordwest-Europa.
Wel leuk om daar als Pelgrim door heen te gaan, andere keren was ik er een toerist...en dan kom ik via Straelen uiteindelijk uit in Venlo, hier vlakbij. Nog zo'n 250 km te gaan.
Ik verheug me er wel op, want dit keer geen gedoe met auto, vervoer. Alleen mijn rugzak en ik. Tunneltentje en wat etensspullen. Verder niks.
Om te pelgrimeren is het denk ik beter om afstand te doen van het materiële. Dat leidt alleen maar af.
Ondertussen staat Stoffel Stok werkloos in een hoekje van de kamer, elke keer als ik langsloop lijkt het alsof hij wil zeggen: Wanneer gaan we weer? Ik verveel me hier bij de boekenkast, ik wil de wijde wereld in!"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Helden

Pylger

Ik ben Andries Tromp, geboren in 1956 in Nijemirdum in Fryslân. Ik heb ook in Leeuwarden gewoond. Op mijn 18e ben ik vertrokken uit Fryslân, ben toen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten gaan werken in Ermelo. Na Ermelo tijdje in Zwolle gewoond, waar opleiding MBO-IW deed aan de Sprankel. Daar leerde ik Mariet kennen, met haar verhuisde ik in 1986 naar Limburg. We kregen een zoon in 1989, Frank. Het huwelijk liep stuk, ik leerde Ans kennen waar ik in 1995 mee trouwde; in 1995 kregen we Jan en in 1996 Iza. Vanaf 1998 woon met in Helden met Ans en dochter Iza. Zoons Frank en Jan wonen allebei niet meer thuis, Frank woont in Veldhoven, Jan in Utrecht. Ik ben toen Frank en Jan nog klein waren (in 2003) het Pieterpad gaan lopen. Ik vertrok op 22 april, de geboortedatum van ús heit. Op 2 mei liep ik nog, dat was de geboortedatum van ús mem. Ik wilde met het lopen van deze tocht hen gedenken, mem was het jaar daarvoor overleden, ús heit in 1994. Niet zomaar lopen, maar met een reden, heit en mem gedenken. Onderweg heb ik veel kaarsjes opstoken in kerken en kapelletjes. iet dat ik katholiek ben, ik heb protestante (gereformeerde) "roots": het was mijn manier om mijn ouders gedenken. Soms moet je daar de eenzaamheid voor zoeken. Want ondanks de vele ontmoetingen, was ik 's nachts, maar ook overdag heel veel alleen. Als familie en vrienden me na de tocht vroegen of ik God ook tegen was gekomen, zei ik: nee, vooral mezelf en dat was heel erg waar. Bij alleen lopen kom je vooral jezelf tegen! Het laatste stuk in Limburg samen met Frank en Jan. Na Maastricht ben ik nog een paar jaar bezig geweest met de GR-5, die vanaf daar door de Ardennen richting Luxemburg en de Vogezen gaat. Jan liep ook nog 2x stuk mee, de laatste keer kwamen we vlak in de buurt van de stad Luxemburg. Ik zag daar al bordjes staan van de weg naar Santiago vanaf Duitsland. Het begon bij mij te kriebelen. Zal ik nog doorlopen naar Schirmeck in Lotharingen óf zal ik vanaf daar oversteken naar de route van de Camino? Thuisgekomen veel op internet zitten zoeken, er veel over gelezen. In 2012 liep ik de Kennedymars en ontmoette ik daar Ton, die een Jacobsschelp op zijn rugzak had. De schelp was de aanleiding van ons gesprek én we liepen samen de 80 km uit. Ton vertelde dat hij nog een week moest werken voor zijn pensioen en dat hij over paar weekjes naar Santiago hing lopen vanaf Reims. Ik beloofde hem zijn website te gaan volgen. Dit heb ik de hele reis van Ton gedaan. Prachtige verhalen, het maakte indruk op me. In oktober kwam Ton in Santiago aan. Ik besloot om de tocht ook te gaan lopen, maar niet vanaf Luxemburg. Ik was ooit aan Pieterpad en de GR/5 begonnen, maar niet met het doel om naar Santiago te gaan. Omdat het ook een Innerlijke Reis is, besloot ik om te gaan lopen vanaf Fryslan waar ik geboren ben. Waar heit en mem, pake en beppe vandaan komen. Ik las dat er een Jabikspaad is, die begint in Sint Jacobiparochie (Sint Jabik) en gaat naar Hasselt in Overijssel. Vanaf daar is het Pelgrimspad naar Maastricht te lopen. Ik wacht niet tot mijn pensioen, maar ga mijn gespaarde PBL-uren er voor gebruiken. Op mijn 60ste wil ik vertrekken uit Maastricht. De twee jaar ervoor wil ik dan de route vanaf Sint Jabik gelopen hebben. Nou, ik ben lid geworden van het Genootschap van Sint Jacob en kreeg paar weken geleden het Pelgrimspaspoort toegestuurd. Nu alleen nog oefenen, ook met rugzak, de Jakobsschelp aanschaffen en dan kan ik vertrekken. De planning is om in de week van 20 maart te vertrekken uit Sint Jabik. Ik ben blij de knoop doorgehakt te hebben, blij dat ik die ruimte neem en dat ik die ruimte krijg van Ans, om deze (zoek)tocht te maken, waar ik al zo lang van droom.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 47616

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 30 November -0001

Pelgrim naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: