Zondagse wandeling met rugzak - Reisverslag uit Helden, Nederland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu Zondagse wandeling met rugzak - Reisverslag uit Helden, Nederland van Pylger Andrys - WaarBenJij.nu

Zondagse wandeling met rugzak

Door: Andrys

Blijf op de hoogte en volg Pylger

23 Februari 2014 | Nederland, Helden

Vanmorgen vroeg opgestaan, ben weer wat uit mijn ritme door die nachtdiensten. Vannacht weer veel wakker gelegen. Daarom om 8 uur opgestaan. Gisteren had ik de rugzak al ingepakt, alles er in: tentje, pannetje, gasstelletje, blikje ga, kleding, slaapzak. Als ik ga lopen komt er misschien nog een batterijlader en wat verzorgingsspullen bij. Nog wat grammetjes erbij...ik moest weer wennen aan het gewicht op mijn rug.
Was ook alweer bijna een jaar geleden dat ik met Jan heb gelopen.
Het zacht weer vandaag, zonnetje erbij;na paar kilometer het vest uitgegooid, het was echt warm.
Foto's gemaakt van windmolens, met hele mooie lucht erachter: als ik die zie moet ik altijd denken aan Iza toen die klein was, we maakten haar wijs dat het hele grote ventilators waren voor als het heel heet was, om af te koelen.....

Ik wilde een rondje Helden-Helenaveen-Grashoek-Koningslust-Helden lopen, maar kwam bij een kanaal (de Noordervaart) uit waar wel houten planken over lagen, maar waar ik niet opdurfde, bang om in het water te vallen. Hierdoor moest ik een paar kilometer omlopen. Toen ik dat gedaan had en aan de overkant van het kanaal was, bleek dar er geen pad was: dwars door het bos gaan lopen, tot er na ongeveer 2 km een pad bij een
aspergeveld was. Daar even gerust, boterhammen gegeten en wat gedronken.

Omdat ik mijn voeten al voelde, door het lopen door het bos, besloten om rechtstreeks naar Grashoek te lopen. Prachtige omgeving daar: de Kievit, Belgenhoek. Bij Henk en Lies, mijn schoonouders een stop gehouden, lekker bakje koffie erbij.

Over Koningslust en Vlakbroek (ook heel mooi natuurgebied) teruggelopen naar Helden, waar ondertussen ook iedereen wakker was, Iza was naar de stad, Jan met de fiets naar Grashoek én Ans was nog thuis, maar die ging kwartiertje later naar haar werk. (we zitten weer eens niet in het zelfde schema..)

Op afstandmeten.nl zag ik dat ik bijna 35 km had gelopen, dat viel me mee, ik dacht dat het minder was.

http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1268550

Lekker gedouched, nu lekker relaxen, verslagje op Waarbenje.nu en weer eens proberen foto's erop te zetten, met de mobiel lukt dat nog steeds niet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Helden

Pylger

Ik ben Andries Tromp, geboren in 1956 in Nijemirdum in Fryslân. Ik heb ook in Leeuwarden gewoond. Op mijn 18e ben ik vertrokken uit Fryslân, ben toen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten gaan werken in Ermelo. Na Ermelo tijdje in Zwolle gewoond, waar opleiding MBO-IW deed aan de Sprankel. Daar leerde ik Mariet kennen, met haar verhuisde ik in 1986 naar Limburg. We kregen een zoon in 1989, Frank. Het huwelijk liep stuk, ik leerde Ans kennen waar ik in 1995 mee trouwde; in 1995 kregen we Jan en in 1996 Iza. Vanaf 1998 woon met in Helden met Ans en dochter Iza. Zoons Frank en Jan wonen allebei niet meer thuis, Frank woont in Veldhoven, Jan in Utrecht. Ik ben toen Frank en Jan nog klein waren (in 2003) het Pieterpad gaan lopen. Ik vertrok op 22 april, de geboortedatum van ús heit. Op 2 mei liep ik nog, dat was de geboortedatum van ús mem. Ik wilde met het lopen van deze tocht hen gedenken, mem was het jaar daarvoor overleden, ús heit in 1994. Niet zomaar lopen, maar met een reden, heit en mem gedenken. Onderweg heb ik veel kaarsjes opstoken in kerken en kapelletjes. iet dat ik katholiek ben, ik heb protestante (gereformeerde) "roots": het was mijn manier om mijn ouders gedenken. Soms moet je daar de eenzaamheid voor zoeken. Want ondanks de vele ontmoetingen, was ik 's nachts, maar ook overdag heel veel alleen. Als familie en vrienden me na de tocht vroegen of ik God ook tegen was gekomen, zei ik: nee, vooral mezelf en dat was heel erg waar. Bij alleen lopen kom je vooral jezelf tegen! Het laatste stuk in Limburg samen met Frank en Jan. Na Maastricht ben ik nog een paar jaar bezig geweest met de GR-5, die vanaf daar door de Ardennen richting Luxemburg en de Vogezen gaat. Jan liep ook nog 2x stuk mee, de laatste keer kwamen we vlak in de buurt van de stad Luxemburg. Ik zag daar al bordjes staan van de weg naar Santiago vanaf Duitsland. Het begon bij mij te kriebelen. Zal ik nog doorlopen naar Schirmeck in Lotharingen óf zal ik vanaf daar oversteken naar de route van de Camino? Thuisgekomen veel op internet zitten zoeken, er veel over gelezen. In 2012 liep ik de Kennedymars en ontmoette ik daar Ton, die een Jacobsschelp op zijn rugzak had. De schelp was de aanleiding van ons gesprek én we liepen samen de 80 km uit. Ton vertelde dat hij nog een week moest werken voor zijn pensioen en dat hij over paar weekjes naar Santiago hing lopen vanaf Reims. Ik beloofde hem zijn website te gaan volgen. Dit heb ik de hele reis van Ton gedaan. Prachtige verhalen, het maakte indruk op me. In oktober kwam Ton in Santiago aan. Ik besloot om de tocht ook te gaan lopen, maar niet vanaf Luxemburg. Ik was ooit aan Pieterpad en de GR/5 begonnen, maar niet met het doel om naar Santiago te gaan. Omdat het ook een Innerlijke Reis is, besloot ik om te gaan lopen vanaf Fryslan waar ik geboren ben. Waar heit en mem, pake en beppe vandaan komen. Ik las dat er een Jabikspaad is, die begint in Sint Jacobiparochie (Sint Jabik) en gaat naar Hasselt in Overijssel. Vanaf daar is het Pelgrimspad naar Maastricht te lopen. Ik wacht niet tot mijn pensioen, maar ga mijn gespaarde PBL-uren er voor gebruiken. Op mijn 60ste wil ik vertrekken uit Maastricht. De twee jaar ervoor wil ik dan de route vanaf Sint Jabik gelopen hebben. Nou, ik ben lid geworden van het Genootschap van Sint Jacob en kreeg paar weken geleden het Pelgrimspaspoort toegestuurd. Nu alleen nog oefenen, ook met rugzak, de Jakobsschelp aanschaffen en dan kan ik vertrekken. De planning is om in de week van 20 maart te vertrekken uit Sint Jabik. Ik ben blij de knoop doorgehakt te hebben, blij dat ik die ruimte neem en dat ik die ruimte krijg van Ans, om deze (zoek)tocht te maken, waar ik al zo lang van droom.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 47592

Voorgaande reizen:

20 Maart 2014 - 30 November -0001

Pelgrim naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: